Wat laat je achter, wat geef je mee en waar kijk je naar uit?
Gerben Baaij; Dordrecht Marketing & Partners

Regelmatig verlaten toonaangevende collega’s hun organisatie. Soms om elders in het gastvrijheidsdomein aan de slag te gaan, soms verlaten ze de sector of gaan op retraite, en weer anderen gaan vooral van hun vrije tijd genieten. Vanwege hun positie of persoonlijkheid hebben ze indruk gemaakt. In de rubriek ‘Wat laat je achter, wat geeft je mee en waar kijk je naar uit’ proberen we hun afscheidswoorden te vangen. In deze aflevering Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing & Partners. Na 17,5 jaar heeft hij de organisatie verlaten. Hij gaat zijn kennis en ervaring inzetten voor de sector en als adviseur aan de slag.
Waarom ga je weg?
"Het simpele antwoord is omdat aan alles een eind komt. Ik vond 17,5 jaar een mooi getal en wilde zelf het moment bepalen. Dus heb ik al vorig jaar tegen mijn Raad van Toezicht gezegd dat het mij een goed moment leek om afscheid te nemen. Zo hadden we voldoende tijd om een opvolger te zoeken en alles goed over te dragen. Ik hou van deze stad, van de organisatie en ben trots op wat ik gedaan heb. Maar in deze rol is het na 17,5 jaar een mooi moment om er een punt achter te zetten en het stokje over te dragen.”
Wat laat je achter?
"Dat is een vraag die ik op meerdere niveaus kan beantwoorden en met een risico op een arrogant antwoord. Want wat je achterlaat, is niet alleen je eigen verdienste, maar iets wat je met velen samen hebt opgebouwd. Ik laat denk ik een hele mooie, professionele citymarketingorganisatie achter. Eén van de eerste in Nederland en landelijk toonaangevend. Een organisatie waar ik trots op ben, waar goede mensen werken die een belangrijke rol spelen in de stad. We hebben het afgelopen jaar een nieuw meerjarencontract afgesloten met de gemeente waarin we nog een keer goed hebben vastgelegd wat onze taken zijn en waar we gezamenlijk aan werken en naar toe werken. Daarmee ligt er een mooi fundament voor de organisatie voor de komende jaren.
Ik laat een stad achter die op het cynische af bescheiden was over zichzelf toen ik kwam. De afgelopen 17,5 jaar heeft de gemeente veel geïnvesteerd en hebben veel, partijen een bijdrage aan de groei en ontwikkeling geleverd. Dat heeft een stad opgeleverd met steeds trotsere Dordtenaren en het besef dat het een bijzondere stad is. Geweldig dat dat echt is gegroeid en ik daaraan heb mogen bijdragen.
Als ik je vraag beantwoord op het niveau van citymarketing dan denk ik dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de ontwikkeling van het vak citymarketing. Voor mij gaat citymarketing over de plek waar je actief bent en is het je opdracht die plek beter, leuker en aantrekkelijker te maken voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Er is op landelijk niveau een aantal organisaties rondom het vak die ik mede heb opgericht en waaraan ik inhoudelijk heb bijgedragen. Waardevol voor de sector, maar ook voor mijzelf heel waardevol geweest. Die blijven bestaan.”
Wat zie je als hoogtepunten van 17,5 jaar Dordrecht Marketing & Partners?
"We hebben twee keer de Nationale City Marketing Trofee gewonnen en we zijn twee keer Evenementenstad van het jaar geworden. Dat is een erkenning vanuit collega’s in het vakgebied voor wat je als stad doet en gedaan hebt. Maar er waren ook in de stad heel veel hoogtepunten. Koningsdag Nieuwe Stijl 2015 was voor ons absoluut een hoogtepunt. Omdat we een nieuwe invulling aan Koningsdag mochten gegeven. Koningsdag werkte zo goed voor ons omdat we de jaren daarvoor met campagnes en evenementen al gezorgd hadden voor de vruchtbare aarde waar die aandacht in viel.Het risico van dit soort evenementen en momenten is dat ze een strovuur zijn; even heel veel aandacht en daarna niks meer omdat het niets te maken heeft met je identiteit en los staat van wat je verder doet en hebt gedaan. Veel mensen die na Koningsdag naar Dordrecht kwamen zeiden dat ze het al langer van plan waren, maar nu die intentie in een daadwerkelijk bezoek hadden omgezet. Een dubbel compliment. Evenementen zijn überhaupt heel belangrijk voor de stad geweest en zijn dat nog steeds. We hebben ze heel bewust gebruikt om onze prachtige historische binnenstad aan de buitenwereld te laten zien en mensen te verleiden kennis te maken. En ze hebben een sense of urgency: je moet er nú heen. Een goed voorbeeld was de Kerstmarkt Dordrecht, gestopt tijdens corona en inmiddels vervangen door de Dordtse Decemberdagen, een nieuw evenement dat goed bij de stad past en veel groeipotentie heeft. We waren de grootste Kerstmarkt van Europa. Dat was geen doel op zich, maar wel nodig om aandacht van de landelijke pers voor je stad te krijgen. En dat heeft gewerkt. Een ander voorbeeld van een hoogtepunt is dat een aantal vooraanstaande buitenlandse kranten verschillende keren Dordrecht hebben aangemerkt als een van de meest bijzondere steden in Nederland. Het interessante is dat die internationale aandacht ook met name binnenlands enorm goed werkt. Want alle landelijke media pikken op dat een grote buitenlandse krant Dordrecht als belangrijke plek ziet.”
Waar maak je je zorgen over?
"Er wordt op allerlei niveaus gesproken over toeristen, in de derde persoon meervoud of enkelvoud. Mijn stelling is dat iedereen een toerist is. Als je in een zaal vraagt wie het afgelopen jaar op vakantie is geweest, dan is dat meer dan 80%. Het is interessant dat we desondanks naar toeristen kijken als een soort rare wezens, terwijl we dat gewoon zelf ook zijn. Ik ontken de problemen met toerisme in Amsterdam niet, maar het gaat - kort door de bocht - over een paar vierkante kilometer, waar, vind ik, de afgelopen twintig jaar onvoldoende goed beleid op is gevoerd en waar het debat escaleert. Ik ben als voorzitter van Dutch Delta Cruiseport betrokken bij de ontwikkeling van de riviercruisemarkt in Zuid-West-Nederland. Ik constateer dat het weren van riviercruiseschepen zo ongelooflijk voor de bühne is. Niemand kan serieus denken dat die maatregel welke bijdrage dan ook levert aan de oplossing van overtoerisme, overlast of ervaren overlast in Amsterdam. Ik denk dat toerisme, als je je bewust bent van de functie die het heeft, een enorme maatschappelijke, sociale en economische waarde heeft. Natuurlijk moet je daarbij evenwicht bewaren en de echte problemen die er zijn oplossen. Maar wat ik nu zie, is dat op allerlei plekken in Nederland toerisme een negatieve klank heeft gekregen omdat er op een beperkt aantal plekken soms te veel mensen zijn.”
Wat zou je met de kennis van nu anders doen?
"Ik geef ik je een klein inkijkje in mijn ziel. Ik kan heel zelfverzekerd overkomen en tegelijkertijd ook aan mezelf twijfelen. Achteraf zijn er best de nodige dingen die ik anders had willen doen, maar tegelijk weinig dingen radicaal anders. Op de strategische keuzes en de grote lijn in mijn werk ben ik best trots. Daarin zou ik ook nu geen andere keuzes maken. Maar in de stapjes langs die grote lijn had ik sommige dingen best anders willen doen.”
Wat geef je mee?
"Eén, werk samen en deel kennis. Zeker op ons vak citymarketing moet je vooral denken vanuit de ontwikkeling van een stad en vanuit je eigenheid. Dan ben je dus geen concurrent van elkaar. Twee, wees zuinig op wat je bijzonder maakt op het gebied van cultuur, erfgoed en evenementen. Breek de infrastructuur niet af en zorg dat je de fundamenten behoudt. Drie, probeer niet te zijn wat anderen al zijn en blijf vooral jezelf. Gebruik je eigen identiteit en karakter als vertrekpunt.”
Waar kijk je naar uit?
"Dat ik mijn kennis en ervaring met anderen kan delen. Het is ook wel leuk om een bijdrage te leveren aan ontwikkelingen vanuit een andere positie, zonder zelf eindverantwoordelijk te zijn en zo mensen en organisaties verder te helpen. Ik hoop dat ik in de rol van adviseur de mensen uit mijn netwerk blijf ontmoeten, want velen ervan zijn ook vrienden geworden. Ik ben een beetje een workaholic, dus ik hoop nadrukkelijk ook wat meer tijd voor mezelf en voor andere dingen dan werk over te houden. Maar als ik collega’s die dezelfde stap hebben gemaakt mag geloven, kan dat in de praktijk nog best een uitdaging zijn. Ik ga mijn best doen.” &