Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025

Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Image by Thomas G. from Pixabay

Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Op provinciaal niveau komt Flevoland verrassend als winnaar uit de bus. Dat blijkt uit het jaarlijkse Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De Limburgse hoofdstad scoort hoog op sympathie, sfeer en ligging, en voert daarmee de ranglijst aan van sterkste gemeentemerken in 2025.

Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is de daling van Amsterdam te wijten aan de drukte, hoge prijzen en een afnemende sympathie. "Maastricht straalt juist vriendelijkheid en zachtheid uit. Samen met ’s-Hertogenbosch wordt het gezien als de sympathiekste gemeente van Nederland, terwijl Amsterdam op dat vlak slechts op plek 155 staat.” Andere punten waarop de Limburgse hoofdstad goed scoort zijn winkelen, horecabezoek en de ligging in het Zuid-Limburgse landschap.

Top 10 gemeenten met sterkste reputatie in 2025

  • Maastricht
  • Utrecht
  • Rotterdam
  • Texel
  • ’s-Hertogenbosch
  • Amsterdam
  • Terschelling
  • Nijmegen
  • Den Haag
  • Breda

Volgens burgemeester Wim Hillenaar van Maastricht is deze uitkomst vooral te danken aan de kracht en eigenheid van de Maastrichtse gemeenschap: "Deze eerste plaats bevestigt wat wij als Maastrichtenaren al lang voelen: onze stad is uniek. Een stad waar mensen trots op zijn, of ze hier nu wonen, werken of op bezoek komen. Deze erkenning is een compliment aan onze inwoners, die Maastricht met hun warmte en eigen karakter elke dag weer bijzonder maken." Wethouder John Aarts benadrukt de structurele opbouw van het merk Maastricht: "Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad — van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur. Een sterk merk heeft impact, zowel op de aantrekkingskracht voor bezoekers en bedrijven als op de economische vitaliteit van stad en regio."

Sleutelrol voor Maastricht Marketing

Maastricht Marketing speelt al jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van het merk Maastricht. Vanuit een strategische aanpak is consequent gebouwd aan de zichtbaarheid, positionering en de laatste jaren ook aan de verbreding van het merk naar meerdere doelgroepen – zowel nationaal als internationaal. Dat de merkinspanningen werken, blijkt niet alleen uit de eerste positie die de stad door dit onderzoek verkrijgt, maar ook uit de stabiele waardering en binding onder inwoners, die in 2025 bovengemiddeld hoog liggen.

Flevolandse gemeenten hebben gemiddeld de sterkste reputatie

Op provinciaal niveau komt Flevoland verrassend als winnaar uit de bus. De zes gemeenten in de jongste provincie van Nederland scoren gemiddeld het hoogst op merkkracht. Urk blijkt het gezicht van de provincie, ondanks dat Almere de grootste gemeente is. Volgens Beerda is het succes van Flevoland deels te danken aan het uitblijven van gemeentelijke herindelingen. "Nieuwe gemeentelijke namen doen vaak afbreuk aan de opgebouwde merkwaarde. Urk heeft zijn reputatie in eeuwen opgebouwd, nog voordat het bij Flevoland hoorde.”

Gemiddelde reputatiescore per provincie

  • Flevoland
  • Noord-Holland
  • Zuid-Holland
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Overijssel
  • Gelderland
  • Noord-Brabant
  • Fryslân
  • Limburg
  • Drenthe
  • Groningen

Waadhoeke zwakste gemeentemerk van Nederland

De Friese gemeente Waadhoeke, ontstaan in 2018, scoort het laagst op bekendheid en waardering. Beerda stelt dat de keuze voor een nieuwe naam in plaats van het bekende Franeker de reputatie geen goed heeft gedaan.

Utrechtse Heuvelrug als positief voorbeeld

Toch hoeft een nieuwe gemeentenaam niet altijd negatief uit te pakken. De gemeente Utrechtse Heuvelrug, ontstaan in 2006, is inmiddels uitgegroeid tot een sterk merk. Door gebruik te maken van een bestaande streeknaam, wist de gemeente snel een sterke reputatie op te bouwen. Ze staat nu op plek 31 van sterkste gemeentemerken en zelfs in de top 10 qua waardering en binding.

Het Steden & Streken Merkenonderzoek

Het onderzoek is sinds 2011 uitgevoerd onder 136.000 Nederlanders en monitort de reputatie van alle 342 gemeenten in Nederland. Het is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht.

Link: https://www.hendrikbeerda.nl
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, steden, provincies, merken, merkkracht

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.