Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025

Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Image by Thomas G. from Pixabay

Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Op provinciaal niveau komt Flevoland verrassend als winnaar uit de bus. Dat blijkt uit het jaarlijkse Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De Limburgse hoofdstad scoort hoog op sympathie, sfeer en ligging, en voert daarmee de ranglijst aan van sterkste gemeentemerken in 2025.

Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is de daling van Amsterdam te wijten aan de drukte, hoge prijzen en een afnemende sympathie. "Maastricht straalt juist vriendelijkheid en zachtheid uit. Samen met ’s-Hertogenbosch wordt het gezien als de sympathiekste gemeente van Nederland, terwijl Amsterdam op dat vlak slechts op plek 155 staat.” Andere punten waarop de Limburgse hoofdstad goed scoort zijn winkelen, horecabezoek en de ligging in het Zuid-Limburgse landschap.

Top 10 gemeenten met sterkste reputatie in 2025

  • Maastricht
  • Utrecht
  • Rotterdam
  • Texel
  • ’s-Hertogenbosch
  • Amsterdam
  • Terschelling
  • Nijmegen
  • Den Haag
  • Breda

Volgens burgemeester Wim Hillenaar van Maastricht is deze uitkomst vooral te danken aan de kracht en eigenheid van de Maastrichtse gemeenschap: "Deze eerste plaats bevestigt wat wij als Maastrichtenaren al lang voelen: onze stad is uniek. Een stad waar mensen trots op zijn, of ze hier nu wonen, werken of op bezoek komen. Deze erkenning is een compliment aan onze inwoners, die Maastricht met hun warmte en eigen karakter elke dag weer bijzonder maken." Wethouder John Aarts benadrukt de structurele opbouw van het merk Maastricht: "Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad — van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur. Een sterk merk heeft impact, zowel op de aantrekkingskracht voor bezoekers en bedrijven als op de economische vitaliteit van stad en regio."

Sleutelrol voor Maastricht Marketing

Maastricht Marketing speelt al jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van het merk Maastricht. Vanuit een strategische aanpak is consequent gebouwd aan de zichtbaarheid, positionering en de laatste jaren ook aan de verbreding van het merk naar meerdere doelgroepen – zowel nationaal als internationaal. Dat de merkinspanningen werken, blijkt niet alleen uit de eerste positie die de stad door dit onderzoek verkrijgt, maar ook uit de stabiele waardering en binding onder inwoners, die in 2025 bovengemiddeld hoog liggen.

Flevolandse gemeenten hebben gemiddeld de sterkste reputatie

Op provinciaal niveau komt Flevoland verrassend als winnaar uit de bus. De zes gemeenten in de jongste provincie van Nederland scoren gemiddeld het hoogst op merkkracht. Urk blijkt het gezicht van de provincie, ondanks dat Almere de grootste gemeente is. Volgens Beerda is het succes van Flevoland deels te danken aan het uitblijven van gemeentelijke herindelingen. "Nieuwe gemeentelijke namen doen vaak afbreuk aan de opgebouwde merkwaarde. Urk heeft zijn reputatie in eeuwen opgebouwd, nog voordat het bij Flevoland hoorde.”

Gemiddelde reputatiescore per provincie

  • Flevoland
  • Noord-Holland
  • Zuid-Holland
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Overijssel
  • Gelderland
  • Noord-Brabant
  • Fryslân
  • Limburg
  • Drenthe
  • Groningen

Waadhoeke zwakste gemeentemerk van Nederland

De Friese gemeente Waadhoeke, ontstaan in 2018, scoort het laagst op bekendheid en waardering. Beerda stelt dat de keuze voor een nieuwe naam in plaats van het bekende Franeker de reputatie geen goed heeft gedaan.

Utrechtse Heuvelrug als positief voorbeeld

Toch hoeft een nieuwe gemeentenaam niet altijd negatief uit te pakken. De gemeente Utrechtse Heuvelrug, ontstaan in 2006, is inmiddels uitgegroeid tot een sterk merk. Door gebruik te maken van een bestaande streeknaam, wist de gemeente snel een sterke reputatie op te bouwen. Ze staat nu op plek 31 van sterkste gemeentemerken en zelfs in de top 10 qua waardering en binding.

Het Steden & Streken Merkenonderzoek

Het onderzoek is sinds 2011 uitgevoerd onder 136.000 Nederlanders en monitort de reputatie van alle 342 gemeenten in Nederland. Het is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht.

Link: https://www.hendrikbeerda.nl
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, steden, provincies, merken, merkkracht

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...