Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur

Efteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huidskleur

De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar 31ste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.

Het verhaal van de ‘Prinses op de Erwt’ gaat over een prins die alleen met een échte prinses wilde trouwen. Op een stormachtige avond, in de stromende regen klopte een prinses uit een ver land aan bij het paleis. De koningin nam het druipende meisje met de gerafelde jurk, dat zei dat ze een échte prinses was, een erwten-proef af. Ze verstopte een erwt onder twintig matrassen en twintig donzen dekens. Alleen een échte prinses zou zo fijngevoelig zijn dat ze door de erwt niet zou kunnen slapen.

Sprookjes bewegen mee met de tijd

Volgens Moniek vormen sprookjes van oudsher een veranderlijk genre met vele versies en variaties. "Elke nieuwe verteller past bewust en onbewust het sprookje aan of stelt het bij onder invloed van de tijd/ruimte en de sociaal-culturele context van die periode.” De angst dat sprookjes door aanpassingen hun waarde verliezen of dat er maar één juiste versie zou zijn, is volgens Moniek ongegrond. "De verhalen behouden juist hun kracht door mee te bewegen met de tijd. Zo blijven ze herkenbaar en aansprekend voor nieuwe generaties.” Volgens Moniek hebben sprookjes door de eeuwen heen bewezen dat ze tegen een stootje kunnen. "Ze overleven elke nieuwe tijdgeest door hun universele thema's. Die thema's raken mensen van alle achtergronden.”

Ingegeven door nieuw hotel

Het nieuwe sprookje valt samen met de opening van het Efteling Grand Hotel later dit jaar. "De keuze voor juist dit sprookje, waarin een slapende prinses de hoofdrol speelt, lag voor de hand vanwege de locatie aan de voet van het Efteling Grand Hotel,” vertelt Koen Sanders, directeur Product, Markt & Imago. "Het paviljoentje vormt een echte sprookjesscène in de traditie van het Sprookjesbos.

Eerste gezongen sprookje

Nieuw is ook dat het sprookje niet wordt verteld maar gezongen. Voor het eerst met een poëtisch lied in plaats van een gesproken vertelling. Bij het 31e sprookje hoor je een gezongen vertelling, vertolkt door de Belgische zangeres Geike Arnaert op een melodie van huiscomponist René Merkelbach.  Sanders: "Zo komt de moraal van De Prinses op de Erwt nog beter tot z’n recht: echte schoonheid zit van binnen. Het is heel mooi dat de fijngevoeligheid van de prinses juist haar kracht blijkt te zijn. En zo verbindt de Efteling door de kracht van verhalen, ook met dit 31e sprookje.”


Trefwoorden: attractieparken, Noord-Brabant, Efteling, sprookjes,

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...