Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202502

Nadenken over toekomst en mogelijke overdracht van recreatiebedrijf

17 juni kennisdag bedrijfsoverdracht voor recreatieondernemers

Nadenken over toekomst en mogelijke overdracht van recreatiebedrijf

De overdracht van een familiebedrijf is ook voor recreatieondernemers zeer complex. Daarom organiseren Leisurebrains en Maas recreatie bedrijfsmakelaardij op 17 juni ‘ToekomstWijzer’, een maatwerkprogramma voor ondernemers in de watersport- en recreatiesector die nadenken over de toekomst en mogelijke overdracht van het bedrijf.

Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij vertelt hoe het idee voor ToekomstWijzer ontstond: "Ik merkte in mijn gesprekken met ondernemers dat ze steeds meer worstelden met problemen rond bedrijfsoverdracht. Daarbij heb ik niet alleen over financiële en juridische problemen. De ondernemers zaten ook met vragen als ‘wat moet ik met mijn leven na de overdracht?’. Toen ik daarover sprak met Thijs Vossen van Leisurebrains, gaf hij aan dat hij dezelfde geluiden hoorde.”

Juiste vragen

Thijs maakt het concreet: "Momenteel begeleid ik vier ondernemersstellen met allemaal een kwestie rond bedrijfsoverdracht: het eerste stel heeft geen kinderen, het tweede stel wil het overdragen aan de zoon, maar heeft nog twee andere kinderen, het derde stel heeft het bedrijf vijf jaar geleden overgedragen en daarna onenigheid gekregen omdat er geen goede afspraken zijn gemaakt en het vierde stel heeft ook te maken met een aanstaande overdracht aan meerdere kinderen en worstelt met organisatorische vraagstukken en familieaangelegenheden.” Het brengt hem bij een eerste valkuil: "Mensen gaan bij bedrijfsoverdracht vaak eerst naar een boekhouder en een fiscalist, allebei van de ‘blauwe’ kant. Ze vergeten echter de psychologische kant. Om het toch in goede banen te leiden en dat gat in te vullen moeten bij een bedrijfsoverdracht de juiste vragen worden gesteld.”

Gevoel en verstand

Dat geldt eveneens voor de situatie na de overdracht. Thijs: "Het gaat dan niet alleen over de verdere invulling van een leven, maar ook om de keus of je bij het bedrijf blijft wonen en betrokken blijft of dat je juist elders gaat wonen en letterlijk en figuurlijk afstand neemt.” Klaas ziet dat dat soms tot dilemma’s leidt: "Concreet heb ik te maken met een man van ruim in de zeventig die de opdracht heeft gegeven om zijn bedrijf te verkopen. Zijn kinderen sporen hem daartoe ook aan. Omdat hij echter nog niet weet wat hij daarna met zijn tijd wil, leidt het steeds tot weerstand bij hem als er een overnamekandidaat is. Hij blijft daardoor tegen de beslissing aanhikken.” Klaas ziet daarnaast regelmatig gebeuren dat als er gesproken wordt met een externe kandidaat, kinderen zich alsnog melden: "Soms zeggen ze: waarom heb je het ons nooit gevraagd? Soms wilden ze eerst niet en zijn ze in de loop van de tijd van gedachten veranderd.” Hij vat het kernachtig samen: "Het is vaak de strijd tussen gevoel en verstand. Het verstand zegt verkopen, het gevoel zegt vaak nog niet verkopen.”

Klaas van Erp – 
Maas recreatie bedrijfsmakalaardij

Klaas van Erp – Maas recreatie bedrijfsmakalaardij

Daarom besteedt ToekomstWijzer veel aandacht aan het gevoel en de softe kant, vanzelfsprekend zonder de harde kant uit het oog te verliezen. Klaas: "Van de harde kant – het fiscaal, juridische en financiële – hebben mensen al een beeld of kunnen dat snel krijgen. De gevoelskant gaat echter veel verder.”

Stappen

Thijs adviseert om mensen die een bedrijfsoverdracht overwegen om ruim van tevoren het gesprek met de kinderen aan te gaan. "Daarbij moet een kind op geen enkele manier de druk voelen dat hij of zij het bedrijf moeten overnemen. Ouders moeten op hun beurt zich afvragen of hun kinderen het wel kunnen en of ze het hun wel willen aandoen. Kinderen op hun beurt hebben ook vragen: krijg ik wel de ruimte om te ondernemen en kunnen mijn ouders het wel loslaten?” De vragen zijn volgens Thijs onmisbaar: "Als je die stap overslaat, kun je beter niet beginnen.”

Thijs Vossen – Leisurebrains

Thijs Vossen – Leisurebrains

Klaas merkt in de praktijk vaak dat het beeld van ouders van wat hun kinderen kunnen, niet realistisch is. "Dat geldt zowel positief als negatief. Of ze overschatten hun capaciteiten of ze denken dat de kinderen het niet kunnen.”

Vijf tips

Klaas en Thijs hebben verschillende tips voor mensen uit de recreatiesector die te maken hebben met bedrijfsoverdracht.

  • Tip 1: begin er vandaag over na te denken.
  • Tip 2: schakel externe, rationele, hulp in. Het is een emotioneel proces, dus je moet er ratio tegenover zetten.
  • Tip 3: betrek alle stakeholders erbij: mensen binnen de organisatie, binnen de familie en binnen het bezit.
  • Tip 4: kijk naar de stip aan de horizon. Bedenk bijvoorbeeld waar je over vijf jaar wilt staan.
  • Tip 5: zorg voor een goede voorbereiding. Een goede fiscale, juridische en financiële voorbereiding van een verkoop duurt vaak enkele jaren. Nu gebeurt het nog vaak dat ondernemers plotseling moeten verkopen, bijvoorbeeld om gezondheidsredenen, en dat het moment helemaal niet gunstig is. Door er tijdig over na te denken en het goed voor te bereiden kun je dat voorkomen.

Gesprek met elkaar aangaan

Tijdens ToekomstWijzer is er een globale inhoudelijke verdeling. Maas recreatie bedrijfsmakelaardij neemt het harde deel voor zijn rekening, terwijl Leisurebrains zich meer focust op de zachte kant. Daarnaast willen Thijs en Klaas dat ondernemers op de dag veel met elkaar praten. Thijs: "Daarom vragen we deelnemers ook van tevoren vragen in te sturen. Bovendien willen we dat de bijeenkomst een exclusief karakter krijgt. Met een carréopstelling die uitnodigt om samen het gesprek aan te gaan. Een aantal van twintig deelnemers zou mooi zijn. Als er veel meer belangstelling is, moeten we het vaker gaan organiseren. Dat zou overigens wel een mooi signaal zijn dat we een belangrijk onderwerp te pakken hebben.”

Klaas voorziet wel een andere uitdaging: "Ik denk dat mensen een drempel over moeten om zich voor ToekomstWijzer aan te melden. Met anderen praten over bedrijfsoverdracht blijft voor velen namelijk een heikel onderwerp.”

Klaas hoopt dat deelnemers aan ToekomstWijzer handvaten overhouden om een goede beslissing over bedrijfsoverdracht te nemen. "We willen ze graag triggeren om er goed over na te denken en een bewustwording over alle aspecten van het onderwerp creëren. We overwegen om voor die dag ook een concrete handleiding te maken die mensen kunnen invullen of meenemen.”

Meer informatie en inschrijven via: https://www.leisurebrains.nl/toekomstwijzer/

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, ondernemen, bedrijven, overdracht

CELTH




||| Nieuws |||

18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...