Geplaatst op: 15-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing

Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing

Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken. Na eerdere positieve ervaringen met AI-tools, kiest de organisatie nu voor een structurele inzet van slimme technologie.

De aanpak bestaat uit twee pijlers. Ten eerste krijgen de marketing- en communicatiemedewerkers een in-company training in het gebruik van generatieve AI. Deze training richt zich op praktische toepassingen zoals contentcreatie, beeldgeneratie, doelgroepgericht schrijven en campagneoptimalisatie. De training wordt verzorgd door een bureau dat gespecialiseerd is in AI binnen de recreatie- en toerismesector.

Eigen GTP ontwikkelen

Daarnaast ontwikkelt Stichting Bureau Toerisme een eigen GPT (Generative Pre-trained Transformer), afgestemd op de stijl en tone-of-voice van de organisatie. Deze AI-tool zal automatisch teksten genereren voor onder andere het consumentenplatform uitinderegio.nl, social media, blogs en chatbots. Ook worden koppelingen met het CMS en social media tools onderzocht om de contentworkflow verder te stroomlijnen.

Strategische keuze

Directeur Richard de Bruin benadrukt dat AI een ondersteunende rol speelt: "Met deze stap professionaliseren we onze contentcreatie en vergroten we onze slagkracht. Tegelijkertijd blijven mensen altijd centraal staan: AI ondersteunt, maar wij bepalen de inhoud, richting en verbinding.”

De investering in AI is volgens De Bruin een bewuste strategische keuze: "Wij willen vooruitstrevend zijn en goed voorbereid op de toekomst. Door slimme technologie te combineren met menselijke creativiteit bouwen we verder aan effectieve en verbindende regiomarketing.”

Trefwoorden: dmo, Gelderland, Rivierengebied, AI

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...