Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld

Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld

CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

Klimaatrisico’s worden voor de toeristische sector - door een stijgende zeespiegel en extremer weer - een steeds grotere factor om rekening mee te houden. In het project wordt een online klimaatrisicoscan ontwikkeld waarmee bestemmingen hun risicoprofiel kunnen bepalen. Er wordt ook een tool ontwikkeld dat bestemmingen zal helpen beleidsopties af te wegen om klimaatrisico’s te beheersen.

Belangrijke stap voorwaarts

Jeremy Sampson, CEO van de Travel Foundation: "Dit project markeert een belangrijke stap voorwaarts in het helpen van toeristische bestemmingen en bedrijven om de businesscase voor klimaatactie te begrijpen. Samenwerking met de wetenschappelijke gemeenschap en lokale partners om robuuste methodologieën toe te passen op de context van bestemmingsmanagement is cruciaal voor deze inspanning.” Harald Buijtendijk, senior onderzoeker aan Breda University of Applied Sciences, voegde hieraan toe: "Ons doel is om klimaatwetenschap om te zetten in praktische richtlijnen waar bestemmingen mee aan de slag kunnen. Onze samenwerking met de Travel Foundation zorgt ervoor dat dit onderzoek relevant zal zijn voor de praktijk en impact zal hebben in de gehele toeristische sector.”

Doe mee!

Aan de pilot doen vooralsnog drie winter- en drie eilandbestemmingen mee. Andere destinaties kunnen nog steeds instappen. Neem daarvoor contact op met de Travel Foundation.

Link: https://www.celth.nl/nieuws/3834/zes-toonaangevende-bestemmingen-sluiten-zich-aan-bij-baanbrekend-project-ter-voorbereiding-op-toenemende-klimaatrisicos-in-de-toeristische-sector.html
Trefwoorden: bestemmingen, beleid, duurzaam toerisme, klimaatrisico's, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...