Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld

Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld

CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.

Klimaatrisico’s worden voor de toeristische sector - door een stijgende zeespiegel en extremer weer - een steeds grotere factor om rekening mee te houden. In het project wordt een online klimaatrisicoscan ontwikkeld waarmee bestemmingen hun risicoprofiel kunnen bepalen. Er wordt ook een tool ontwikkeld dat bestemmingen zal helpen beleidsopties af te wegen om klimaatrisico’s te beheersen.

Belangrijke stap voorwaarts

Jeremy Sampson, CEO van de Travel Foundation: "Dit project markeert een belangrijke stap voorwaarts in het helpen van toeristische bestemmingen en bedrijven om de businesscase voor klimaatactie te begrijpen. Samenwerking met de wetenschappelijke gemeenschap en lokale partners om robuuste methodologieën toe te passen op de context van bestemmingsmanagement is cruciaal voor deze inspanning.” Harald Buijtendijk, senior onderzoeker aan Breda University of Applied Sciences, voegde hieraan toe: "Ons doel is om klimaatwetenschap om te zetten in praktische richtlijnen waar bestemmingen mee aan de slag kunnen. Onze samenwerking met de Travel Foundation zorgt ervoor dat dit onderzoek relevant zal zijn voor de praktijk en impact zal hebben in de gehele toeristische sector.”

Doe mee!

Aan de pilot doen vooralsnog drie winter- en drie eilandbestemmingen mee. Andere destinaties kunnen nog steeds instappen. Neem daarvoor contact op met de Travel Foundation.

Link: https://www.celth.nl/nieuws/3834/zes-toonaangevende-bestemmingen-sluiten-zich-aan-bij-baanbrekend-project-ter-voorbereiding-op-toenemende-klimaatrisicos-in-de-toeristische-sector.html
Trefwoorden: bestemmingen, beleid, duurzaam toerisme, klimaatrisico's, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...