Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid

Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Foto: 123RF

Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. CELTH, NBTC en CBS hebben in het Data & Development Lab onderzocht of de CBS Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) verder geregionaliseerd kan worden. Uit deze verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.

"Regionale en lokale cijfers over toerisme zijn ontzettend belangrijk, toeristisch beleid wordt immers vooral door gemeenten gemaakt. We hebben dan ook heel uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden om bestaande toeristische statistieken te regionaliseren. Helaas is het niet mogelijk om hiermee op gemeenteniveau betrouwbare cijfers te presenteren. Maar we blijven met onze partners werken aan mogelijkheden om wél meer regionale data te genereren," aldus Diana Korteweg Maris van CELTH en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme.

De huidige SLA is gebaseerd op een steekproef, wat betrouwbare data oplevert voor landelijk en provinciaal niveau, maar onvoldoende nauwkeurig is voor de meeste gemeenten en toeristische regio's. Uit de analyse van data over 2023 blijkt dat slechts voor een klein deel van de gemeenten en regio’s betrouwbare data beschikbaar is. CBS, NBTC en CELTH gaan nu onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst wél betrouwbare regionale cijfers te verzamelen.

Link: https://www.celth.nl/nieuws/1260/regionale-data-gasten-en-overnachtingen-nog-niet-betrouwbaar-genoeg.html
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, data, regionaal

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...