Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024

Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
Foto: Toerisme Vlaanderen – Maarten Verstraete

CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug: "Acht jaar geleden gaven we het startschot voor Reizen naar Morgen, een nieuwe, duurzame visie op toerisme. Toen nog toekomstmuziek, intussen tastbare realiteit. In 2024 vierden we onder grote belangstelling de eerste verjaardag van het Reizen naar Morgen-netwerk. En op de allereerste Reizen naar Morgen-congresdag boden we professionals de kans om inspiratie en ideeën te tanken.”

Voor De Wilde zelf was 2024 een mooi jaar met de herverkiezing als voorzitter van NECSTouR, het Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism. NECSTouR is bijzonder interessant voor Vlaanderen omdat het op Europees niveau samenwerkingen tot stand brengt rond toerisme, meer bepaald rond management, impactmeting en klimaatverandering.

Meer binnenlandse gasten

Vlaanderen wist in 2024 ten opzichte van 2023 vooral meer overnachtingen van binnenlandse gasten (+9%) te realiseren. Er kwamen wat minder buitenlandse gasten overnachten (-1%). Toerisme in Vlaanderen is veel meer dan alleen de kust en de kunststeden. Jaarlijks kiezen van de 14,9 miljoen gasten er 3,7 miljoen, goed voor 10,2 miljoen overnachtingen, voor een verblijf in een van de groene regio’s.

Kleine plus voor dagattracties

Musea en attracties wisten 1,6% meer bezoek te trekken, tuinen, natuurgebieden en recreatiedomeinen 1,7% meer. Ondernemers in de logiesverstrekking hebben inmiddels de weg naar boven weer weten te vinden. Bijna de helft van de logiesaanbieders in Vlaanderen kon 2023 afsluiten met winst. In 2021 was dat nog maar 21%.

Succes voor themawerking

Vlaanderen zet in op zes thema’s: erfgoedbeleving, natuurlijk, culinair, fietsland, congressen en events en iedereen verdient vakantie. De Wilde: "Ook in onze themawerking konden we flinke stappen zetten. De wandelapp VRT PodWalks gaf een nieuwe impuls aan de herbestemming van de erfgoedsites die Toerisme Vlaanderen beheert. We konden ook met gepaste trots het concept van Smaakhaven voorstellen, een culinair belevingscentrum in hartje Antwerpen. "Bijzonder is dat Toerisme Vlaanderen daadwerkelijk erfgoedlocatie beheert zoals de Sint-Godelieveabdij en Minderbroeders Kapucijnenklooster in Brugge, het Kasteel van Poeke in Aalter, de Graventoren in Kruibeke, het Rubenskasteel in Kruibeke en het Kasteel van Leut in Maasmechelen.

Iedereen verdient vakantie

Ook met het laatste thema ‘Iedereen Verdient Vakantie’ heeft Toerisme Vlaanderen een bijzondere taak. Daarmee kunnen minder draagkrachtige Vlamingen met steun van de Vlaamse overheid op daguitstap of vakantie. In 2024 waren dat er in totaal 164 duizend waarvan 141 duizend daguitstappen.

Erkenning logiesverstrekkers

Vlaanderen heeft een zogenaamd logiesdecreet en logiesverstrekkers moeten zich door Toerisme Vlaanderen laten erkennen. Eind 2024 waren er 7.243 logiesverstrekkers erkend waarvan er 5.021 over een comfort- of sterrenclassificatie beschikken. Controle is er ook. Op de 2.076 handhavingsverzoeken kregen 42 logiesaccommodaties een gedwongen stopzettingsbevel en 6 een administratieve boete. Het beleid is niet alleen restrictief. De zogenaamde logiesadviseurs gaven zowel algemene tips als concreet advies over gastvrijheid, toegankelijkheid, familievriendelijkheid en duurzaamheid. Uitbaters die een vrijwillige erkenning en comfortclassificatie aanvroegen, kregen persoonlijke begeleiding van één van de logiesadviseurs.

Link: https://www.vlaanderen.be/publicaties/jaarverslag-toerisme-vlaanderen
Trefwoorden: dmo, Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...