Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.

Europa-Park-eigenaar Roland Mack benadrukt de bredere betekenis van het park: "Deze studie van de Universiteit van St. Gallen laat zeer duidelijk zien dat Europa-Park niet alleen een populaire vrijetijdsbestemming is, maar ook een belangrijke economische factor. Onze investeringen, het grote bezoekersaantal en de regionale focus van ons inkoop- en werkgelegenheidsbeleid versterken de hele regio op een duurzame manier." Hij voegt daaraan toe dat de uitbreiding naar een jaarrond bestemming de waardecreatie, werkgelegenheid en toeristische impulsen in de grensoverschrijdende regio verder zal vergroten.

Forse economische impuls

De wetenschappers berekenden dat de uitgaven van Europa-Park en zijn bezoekers in het boekjaar 2023/24 een totale omzet van maar liefst 896 miljoen euro in Baden-Württemberg en 156 miljoen euro in de Franse Elzas hebben gegenereerd. Een aanzienlijk deel hiervan, 647 miljoen euro, wordt besteed in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 343 miljoen euro in de directe omgeving van het park. Deze omzet is het resultaat van aankopen door Europa-Park, uitgaven van bezoekers in de horeca en detailhandel, en de consumptie van werknemers. "Met een uitgebreid aanbod en constante groei draagt het Europa-Park Resort aanzienlijk bij aan waardecreatie, werkgelegenheid en toerisme," aldus Roland Scherer, wetenschappelijk leider van de studie.

Toerisme floreert dankzij park

Met meer dan zes miljoen bezoeken aan Europa-Park en waterpark Rulantica in het afgelopen jaar, een stijging van 14 procent, profiteert de lokale en regionale toerisme-economie enorm. Parkbezoekers genereren jaarlijks bijna vier miljoen overnachtingen, waarvan 2,4 miljoen buiten de eigen accommodaties van het resort, voornamelijk in de directe omgeving en de Elzas. De regio heeft haar overnachtingscapaciteiten sinds 2018 aanzienlijk uitgebreid, met een stijging van 78 procent in het aantal bedden en 154 procent in het aantal overnachtingen. De onderzoekers spreken dan ook van het "Europa-Park-effect".

Banenmotor en belastinginkomsten

Europa-Park is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook een belangrijke werkgever. Het resort creëert direct en indirect ongeveer 6.100 banen in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 3.900 in de directe omgeving van het park. In totaal profiteren 7.800 mensen in Baden-Württemberg en 2.100 in de Elzas van werkgelegenheid die voortkomt uit het resort en zijn bezoekers. Daarnaast ontvingen zo'n 550 regionale middenstandsbedrijven opdrachten van Europa-Park. De gegenereerde belastinginkomsten bedragen 148 miljoen euro voor de regio Ortenau-Emmendingen, inclusief 41 miljoen euro aan gemeentelijke belastingen. Voor heel Baden-Württemberg gaat het om een bedrag van 194 miljoen euro.

Link: https://www.alexandria.unisg.ch/server/api/core/bitstreams/cc8f2b0a-d1a4-4151-9df1-b5f0fbb0f809/content
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, economische betekenis, bestedingen, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...