Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Europa-Park: Economische krachtpatser voor de regio

Een recente studie van de Universiteit van St. Gallen toont aan dat het Europa-Park Resort een krachtige motor is voor de regionale economie. Jaarlijks genereert de aanwezigheid van het park honderden miljoenen euro's aan omzet in Baden-Württemberg en zelfs in de Franse Elzas en flink wat werkgelegenheid.

Europa-Park-eigenaar Roland Mack benadrukt de bredere betekenis van het park: "Deze studie van de Universiteit van St. Gallen laat zeer duidelijk zien dat Europa-Park niet alleen een populaire vrijetijdsbestemming is, maar ook een belangrijke economische factor. Onze investeringen, het grote bezoekersaantal en de regionale focus van ons inkoop- en werkgelegenheidsbeleid versterken de hele regio op een duurzame manier." Hij voegt daaraan toe dat de uitbreiding naar een jaarrond bestemming de waardecreatie, werkgelegenheid en toeristische impulsen in de grensoverschrijdende regio verder zal vergroten.

Forse economische impuls

De wetenschappers berekenden dat de uitgaven van Europa-Park en zijn bezoekers in het boekjaar 2023/24 een totale omzet van maar liefst 896 miljoen euro in Baden-Württemberg en 156 miljoen euro in de Franse Elzas hebben gegenereerd. Een aanzienlijk deel hiervan, 647 miljoen euro, wordt besteed in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 343 miljoen euro in de directe omgeving van het park. Deze omzet is het resultaat van aankopen door Europa-Park, uitgaven van bezoekers in de horeca en detailhandel, en de consumptie van werknemers. "Met een uitgebreid aanbod en constante groei draagt het Europa-Park Resort aanzienlijk bij aan waardecreatie, werkgelegenheid en toerisme," aldus Roland Scherer, wetenschappelijk leider van de studie.

Toerisme floreert dankzij park

Met meer dan zes miljoen bezoeken aan Europa-Park en waterpark Rulantica in het afgelopen jaar, een stijging van 14 procent, profiteert de lokale en regionale toerisme-economie enorm. Parkbezoekers genereren jaarlijks bijna vier miljoen overnachtingen, waarvan 2,4 miljoen buiten de eigen accommodaties van het resort, voornamelijk in de directe omgeving en de Elzas. De regio heeft haar overnachtingscapaciteiten sinds 2018 aanzienlijk uitgebreid, met een stijging van 78 procent in het aantal bedden en 154 procent in het aantal overnachtingen. De onderzoekers spreken dan ook van het "Europa-Park-effect".

Banenmotor en belastinginkomsten

Europa-Park is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook een belangrijke werkgever. Het resort creëert direct en indirect ongeveer 6.100 banen in de regio Ortenau-Emmendingen, waarvan 3.900 in de directe omgeving van het park. In totaal profiteren 7.800 mensen in Baden-Württemberg en 2.100 in de Elzas van werkgelegenheid die voortkomt uit het resort en zijn bezoekers. Daarnaast ontvingen zo'n 550 regionale middenstandsbedrijven opdrachten van Europa-Park. De gegenereerde belastinginkomsten bedragen 148 miljoen euro voor de regio Ortenau-Emmendingen, inclusief 41 miljoen euro aan gemeentelijke belastingen. Voor heel Baden-Württemberg gaat het om een bedrag van 194 miljoen euro.

Link: https://www.alexandria.unisg.ch/server/api/core/bitstreams/cc8f2b0a-d1a4-4151-9df1-b5f0fbb0f809/content
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, economische betekenis, bestedingen, werkgelegenheid

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...