Geplaatst op: 11-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting

ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.

Terwijl mensen steeds afhankelijker zijn van de auto. Een grote kostenpost is de prijs voor brandstof. Ruim de helft van die prijs wordt bepaald door belastingen, zoals accijns. Om stijgende brandstofprijzen te compenseren werd in 2022 een tijdelijke accijnskorting ingevoerd. Deze korting loopt af op 31 december 2025, maar de ANWB roept het kabinet op om die korting te behouden. Momenteel is sprake van een daling van brandstofprijzen door een lage prijs van ruwe olie, maar die daling weegt niet op tegen de prijsstijging als per 1 januari 2026 de accijns zonder korting geheven zou worden.

Nederland werkt aan de transitie richting elektrisch rijden. Maar op dit moment rijden de meeste particulieren in een brandstofauto en slechts zo’n zes procent rijdt volledig elektrisch. De prijs voor brandstof heeft invloed op een grote groep mensen. Vooral in landelijk gebied, waar minder alternatieven zijn voor vervoer. Een auto is voor veel mensen geen luxe, maar noodzaak.

Nederland is koploper brandstofaccijnzen 

Nederland is in Europa koploper als het om accijnzen gaat. Een belangrijke reden hiervoor is dat de Nederlandse overheid elk jaar de accijnzen indexeert, terwijl andere Europese landen dat niet of minder doen. Door de indexering loopt Nederland steeds meer uit de pas met andere Europese landen.

Behoud van de accijnskorting kan de gevolgen van indexering dempen en prijsstijging van brandstof beperken.
Trefwoorden: ANWB, brandstof, accijns, politiek, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.
10/11/25
Verliest Nederland zijn mobiliteit?
De Mobiliteitsalliantie start vandaag een landelijke campagne om de urgentie van mobiliteit op de politieke agenda te krijgen. De sterke positie van Nederland met een hoge mobiliteit brokkelt af, meent de organisatie.
05/11/25
Koolmees tijdelijk geen NS-directeur maar verkenner
Wouter Koolmees (D66), president-directeur van NS, gaat tijdelijk als verkenner aan de slag. In opdr...
05/11/25
Eigenaar en exploitant gezocht voor uitkijktoren in Hedwigepolder
In de uitkijktoren die gebouwd wordt, komen een panoramaterras, expositieruimte, restaurant en lodges om bezoekers gastvrij te ontvangen en een unieke Zeeuwse beleving te geven.
03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends
03/11/25
Drie nationale instituten bundelen krachten voor structurele samenwerking slavernijverleden
Op 31 oktober 2025 hebben drie toonaangevende instituten—NiNsee, het Herdenkingscomité Slavernijverleden en het Nationaal Slavernijmuseum—een intentieverklaring ondertekend voor duurzame samenwerking rond het Nederlandse slavernijverleden. Daarmee zetten ze een belangrijke stap in het versterken van kennisdeling, maatschappelijke dialoog en beleidsmatige verankering van dit gedeelde verleden.
03/11/25
Exclusief voor leden
Versoepeling regels werkvergunning voor asielzoekers
De EU-regels voor asielzoekers om te mogen werken gaan veranderen in 2026. Nu mogen asielzoekers die in de asielprocedure zitten na 6 maanden gaan werken, straks mag dat al na 3 maanden nadat hun asielprocedure is gaan lopen. Dit geldt alleen voor asielzoekers die een grotere kans hebben om in Nederland mogen blijven.
27/10/25
Exclusief voor leden
Nederlanders bezorgt over natuur, beleid moet beter
Nederlanders vinden natuur en biodiversiteit belangrijk, toch vertaalt zich dit niet in een gevoel van urgentie voor natuurbeleid. Terwijl de natuur en biodiversiteit structureel verslechteren, delven natuurbelangen vaak het onderspit tegenover woningbouw, landbouw, of de energietransitie. Wat is ervoor nodig om nieuw elan te krijgen in hoe wij als samenleving omgaan met onze natuur? De Rli start een advies hierover.