Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam

Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Foto: 123RF

Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam. De gemeente wilde per 1 april 2025 een emissieloze zone invoeren voor boten in het centrum, met een oneerlijke overgangsregeling. Booteigenaren met een doorvaartvignet kregen drie jaar uitstel, terwijl die met een binnenhavengeldvignet vijf jaar kregen.

Watersporters die vóór 1 april 2025 een doorvaartvignet kopen, mogen (maximaal) drie jaar met een verbrandingsmotor in het centrum blijven varen. Booteigenaren die vóór deze datum een binnenhavengeldvignet kopen, krijgen vijf jaar de tijd. De watersportorganisaties eisten in de rechtbank dat booteigenaren gelijk worden behandeld, zodat ook voor het doorvaartvignet een termijn van vijf jaar gaat gelden.

De organisaties eisten gelijkheid. De rechter hoefde niet te beslissen, want de gemeente stemde in met uitstel tot zes weken na de bezwaarprocedure. Dit geeft watersporters meer tijd. Die keuze hoeven zij pas te maken tot zes weken na afhandeling van de bezwaarprocedure. Waarbij het zo kan zijn dat in de bezwaarfase duidelijk wordt dat de overgangsregeling niet in stand kan blijven.

Overigens stelt HISWA-RECRON dat elektrisch varen binnen drie jaar onmogelijk is door netcongestie. Vijf jaar is al krap, want veel netbeheerders kunnen pas na 2031 zwaardere aansluitingen realiseren. De oude regeling dwong booteigenaren tot een duurder vignet voor twee jaar extra uitstel.

Topics:Watersport
Trefwoorden: beleid, watersport, Amsterdam, belastingen

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.