Geplaatst op: 26-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'

Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'

Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.

De campagne richt zich op stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur. Net als vorig jaar wordt gebruik gemaakt van een radiocommercial en een uitgebreide online campagne. "Op deze manier brengen we luisteraars een momentje van rust tijdens een drukke periode van de dag, vol met prikkels," zegt Karin Wolfs, projectmanager bij Marketing Drenthe. De radiocommercial, met natuurgeluiden, is te horen op NPO Radio 1, 2, 3FM en 5, Sky Radio en regionale zenders, tijdens de ochtend- en avondspits.

Tot rust komen in de natuur

"Voor acht op de tien Nederlanders is tijd doorbrengen in de natuur dé manier om tot rust te komen. En natuurgeluiden worden door evenveel mensen als kalmerend ervaren," aldus Wolfs. "Met deze campagne brengen we niet alleen de rust en de schoonheid van het Drentse landschap in beeld, maar laten we mensen dat gevoel van ontspanning ook alvast beleven – gewoon vanuit huis."

De herhaling van de campagne is gebaseerd op de positieve resultaten van vorig jaar. Onderzoek toonde aan dat de bezoekintentie steeg naar 28% bij mensen die de campagne zagen, tegenover 16% bij degenen die de campagne niet zagen. Daarnaast voelde 56% zich geïnspireerd om het Drentse landschap te bezoeken.

Natuurinclusief gedrag

Nieuw dit jaar is de extra focus op natuurinclusief gedrag. "We willen bezoekers niet alleen laten genieten van het Drentse landschap, maar ook inspireren om met respect voor de natuur op pad te gaan," laat Wolfs weten. "De natuur biedt ons zoveel; het is belangrijk dat we daar samen goed voor zorgen en haar ook iets teruggeven." De huidige campagne-uitingen tonen en stimuleren dit gedrag, en later dit voorjaar volgt een aanvullende campagne die volledig in het teken staat van bewustwording en natuurinclusief recreëren.

Samen voor een duurzaam Drenthe

Marketing Drenthe werkt opnieuw samen met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Het Drentse Landschap. "Met de door ons gekozen doelgroep zorgen we al voor een spreiding in tijd. Stellen van 35 jaar en ouder reizen buiten de schoolvakanties om. Dit zorgt voor minder recreatiedruk in het hoogseizoen, en voor een hogere bezetting in het voor- en naseizoen. Voor de spreiding in ruimte hebben we advies bij de natuurorganisaties ingewonnen. We willen graag bijdragen aan hun doelen en de consument op de verborgen parels wijzen, de plekken waar ze meer dan welkom zijn," aldus Wolfs.

Link: https://www.youtube.com/@oerdrenthe2203
Trefwoorden: dmo, drenthe, campagnes, natuur

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.