Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers. Respondenten beoordelen hun organisatie gemiddeld met een 7,1 op het gebied van digitalisering. In de afgelopen twee jaar heeft 73% van de organisaties nieuwe producten en/of diensten ontwikkeld met behulp van digitale technologie. Hoewel meer dan de helft aangeeft een digitaliseringsstrategie te hebben, ontbreekt deze nog bij een aanzienlijk deel van de organisaties. Belangrijkste redenen om te digitaliseren zijn efficienter werken en een verbeterde gebruikerservaring. Maar digitalisering is niet eenvoudig. Maar liefst 61% ondervindt daarbij drempels zoals een gebrek aan financiering, onvoldoende tijd en ruimte voor experimenten en onvoldoende digitale vaardigheden bij personeel. Generatieve AI wordt door de meerderheid van de respondenten gezien als de technologie met de grootste impact in de komende vijf jaar. Ook big data wordt als veelbelovend beschouwd. Om de potenten van digitalisering optimaal te benutten is training van personeel nodig, moet er ruimte zijn voor experimenten en pilot en willen ze graag inspiratie opdoen via praktijkvoorbeelden.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/monitor-digitalisering-2024-kansen-en-uitdagingen?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=digitaliseringsmonitor
Trefwoorden: toerisme, recreatie, digitalisering, trends, horeca, verblijfsrecreatie, onderzoek, reisbranche
|
|
17/04/25
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
|
10/04/25
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
|
08/04/25
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
|
24/03/25
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
|
06/03/25
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
|
23/02/25
In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
|
28/01/25
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
|
24/01/25
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
|
|
20/05/25
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
|