Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Topjaar voor a&o Hostels

Topjaar voor a&o Hostels
a&o Firenze Campo di Marte

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Het bedrijf registreerde 6,2 miljoen overnachtingen, 2,8 miljoen gasten en € 232,4 miljoen aan inkomsten, waarmee het de resultaten van 2023 overtrof. De kamerbezetting bedroeg 76,6% in de Europese portefeuille.

"2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren” aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter. In 2025 viert a&o haar 25-jarig jubileum. Sinds de opening van het eerste hostel in Berlijn in 2000, is de keten uitgegroeid tot 42 locaties met meer dan 1.000 medewerkers uit meer dan 50 landen. Winter: "We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders."

Uitbreidingen

In de tweede helft van 2024 opende a&o drie nieuwe hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. Daarnaast werd een nieuw project in Heidelberg verworven, waar de bouwwerkzaamheden dit jaar zullen starten. Het nieuwste pand, a&o Firenze Campo di Marte, opende in februari 2025 in Florence. Ondersteund door eigenaars StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering van de portefeuille. CEO Oliver Winter benadrukt de focus op duurzame groei: "We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren."

Trends

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten, goed voor 38% van het aantal gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5% van de gasten die hun telefoon als kamersleutel gebruiken. Groepen verblijven gemiddeld drie nachten, individuele reizigers 1,8 nachten in 2024.

Duurzaamheid

a&o blijft zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven, met een focus op directe investeringen zoals groene elektriciteit en vermindering van voedselverspilling. Winter: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit." In tien jaar tijd heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd.

Toplocaties

De top-presterende locaties in 2024 waren a&o Köln Dom, a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50% van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.