Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

Rode Kruis: was je handen tijdens carnaval

Rode Kruis: was je handen tijdens carnaval
Rode Kruis over carnaval: was je handen en zorg voor ventilatie.
Net als afgelopen jaar zijn ruim 800 vrijwilligers van het Rode Kruis op talloze locaties in het land aanwezig om de optochten en carnavalsfeesten te ondersteunen, zowel beneden als boven de rivieren. Dit jaar benadrukt de hulporganisatie: vier feest, maar let op hygiëne, vanwege de vele griepgevallen. 

Ondanks dat minder mensen naar de huisarts gaan, blijft het aantal grieppatiënten in Nederland hoog, zo blijkt uit onderzoek van het RIVM. Tijdens carnaval, wanneer feestvierders dicht op elkaar staan, krijgt het griepvirus juist een extra kans om zich te verspreiden. 

Tips voor een griepvrije carnaval 
  • Hoe lastig het ook is: blijf thuis als je je niet fit voelt en denk aan de gezondheid van anderen. 
  • Verkouden? Gebruik papieren zakdoekjes.  
  • Was je handen regelmatig en grondig, vooral voor en na het feesten. 
  • Zorg voor frisse lucht door ramen open te zetten tijdens pre-party’s thuis en andere feestlocaties.  
  • Luister naar je lichaam en neem rust als dat nodig is. 
Het wordt droog en zonnig weer, maar de ochtenden kunnen fris zijn met temperaturen rond de 3°C en een gevoelstemperatuur rond de 1°C. Kleed je daarom warm aan met extra laagjes, inclusief sjaal en handschoenen. 

Vrijwilligers staan op 80 verschillende plekken, waaronder in de steden Maastricht, Tilburg, Nijmegen en Den Bosch. Vier je carnaval wat noordelijker? Dan kun je Rode Kruis ook tegenkomen in Den Helder, Zwolle en rond de Utrechtse Heuvelrug. 
 
Trefwoorden: carnaval, griep, Rode Kruis

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.