Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min

Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min
Photo by Hugh Whyte on Unsplash

Het aantal vakantieplannen van Nederlanders voor komende zomer is vrijwel gelijk aan vorig jaar. Er bestaan voor komende zomer wel beduidend meer plannen voor een buitenlandse vakantie; terwijl het aantal plannen voor een binnenlandse vakantie terugloopt. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism eind januari / begin februari heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer.

Kees van de Most over de meest opvallende verschuiving: "Kozen Nederlanders in de coronaperiode en de jaren daarna nog relatief veel voor eigen land. Inmiddels is het buitenland - als het gaat om lange vakanties in de zomer - weer met afstand het meest in trek. De verhouding buitenland/ binnenland tendeert weer naar de ratio zoals die voor corona was (grofweg 80% vs. 20%).”

Bijna 8 op de 10 Nederlanders wil op zomervakantie

Zo’n 78% van de Nederlanders wil komende zomer beslist/waarschijnlijk op vakantie gaan. Zo’n 11% twijfelt nog en eveneens 11% verwacht niet te gaan. Voorgaande twee jaren lag het aandeel Nederlanders met plannen voor een zomervakantie nog iets lager (77% en 75%). Belangrijkste reden om niet op vakantie te gaan zijn financieel van aard (genoemd door een derde van de niet-vakantiegangers).

Overgrote deel kiest voor het buitenland

Van de Nederlanders met plannen voor komende zomer wil 76% naar het buitenland,18% kiest voor eigen land en 6% heeft nog geen keuze gemaakt tussen eigen land en het buitenland. Het aandeel buitenland groeit daarmee van 71% in 2024 naar 76% in 2025. Omgekeerd daalt het aandeel binnenlandse vakanties van 23% naar 18%. Spanje (19%), Italië (11%) en Frankrijk (10%) zijn komende zomer de populairste buitenlandse bestemmingen. Een zon/zee/strandvakantie is het meest in trek bij buitenlandse vakanties (45%); gevolgd door een rondreis (17%).

Link: https://www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...