Geplaatst op: 16-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025

Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025

TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. De omzet steeg met 13 procent naar 4,9 miljard euro, vergeleken met 4,3 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij en bereikte 51 miljoen euro, gedreven door uitstekende prestaties in de segmenten Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement.

In het eerste kwartaal reisden 3,7 miljoen klanten met TUI, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal dynamisch samengestelde vakanties nam met 18 procent toe tot 0,7 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad bleef stabiel op 85 procent.

TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar. "Mensen blijven hun vakanties prioriteren, zelfs in tijden van verandering en economische risico's," aldus Ebel. Hij wees ook op de voortdurende groei en hoge winstgevendheid van de hotel- en cruiseactiviteiten.

Uitstekend kwartaal voor Holiday Experiences

Het segment Holiday Experiences van TUI Group heeft in het eerste kwartaal van 2025 uitstekende resultaten behaald. De onderliggende EBIT steeg met 66% naar 150,3 miljoen euro, voornamelijk dankzij een hogere bezettingsgraad en hogere gemiddelde dagtarieven in de Hotels & Resorts. De Cruisesector zag een stijging van de onderliggende EBIT met 40% naar 48,2 miljoen euro, gedreven door sterke vraag en hogere tarieven, evenals de uitbreiding van de TUI Cruises-vloot1. TUI Musement zag ook een aanzienlijke verbetering, met een stijging van de onderliggende EBIT naar -2,3 miljoen euro, vergeleken met -10,7 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In de Western Region, die Nederland, België en Frankrijk omvat, verbeterde de onderliggende EBIT met 2 miljoen euro naar -44,0 miljoen euro, vergeleken met -46,3 miljoen euro in het voorgaande jaar. Deze regio profiteerde van een stabiele vraag en verbeterde operationele efficiëntie, ondanks de uitdagende marktomstandigheden.

Vooruitblik 2025

Vooruitkijkend naar de rest van het jaar, verwacht TUI een omzetgroei van 5-10 procent en een stijging van het onderliggende EBIT met 7-10 procent. De positieve boekingstrend voor winter 2024/25 en zomer 2025 ondersteunt deze verwachtingen, met hogere gemiddelde verkoopprijzen en stabiele capaciteit.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, resultaten, TUI

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...