Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Visit Groningen en Groninger Museum komen met podwalk over Van Gogh in de stad. Foto: Visit Groningen.
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is. 

Luisteraars maken tijdens deze wandeling een reis door de stad en leren hoe Groningen aan het einde van de negentiende eeuw uitbloeide tot een stad waar cultuur en wetenschap floreerde.

Eind negentiende eeuw organiseerde een groep ambitieuze studenten van de Rijksuniversiteit Groningen de grootste Van Gogh-expositie tot dan toe in Nederland. In het toenmalige gebouw van het Groninger Museum aan de Praediniussingel waren destijds maar liefst 128 werken van de beroemde schilder te zien. Deze expositie droeg bij aan de erkenning van Van Goghs werk en introduceerde de kunststroming aan een breed publiek in het Noorden. De podwalk neemt luisteraars mee naar de locaties die een sleutelrol speelden in deze artistieke ontwikkeling.

Elke stop vertelt een bijzonder verhaal

De route start bij het imposante Hoofdstation Groningen, een voorbeeld van de vernieuwingen die de stad rond 1900 onderging. Vervolgens wandelen deelnemers langs onder andere Hereweg 10, waar de twee zusjes Aaltje en Margaretha Haan woonden en waar schilderijen van Van Gogh aan de muur hingen. Andere bijzondere stops zijn Herestraat 52, de voormalige locatie van Academie Minerva op de Grote Markt, en het Harmoniegebouw, waar het allereerste Van Gogh-schilderij in Groningen werd getoond. De wandeling eindigt bij het Groninger Museum, waar het werk van moderne kunstenaars nog steeds te bewonderen is.

Marketing Groningen en het Groninger Museum

Marketing Groningen en het Groninger Museum hebben deze podwalk gezamenlijk ontwikkeld, met als doel het culturele erfgoed van de stad toegankelijker te maken voor een breed publiek. De podwalk vertelt niet alleen over de geschiedenis, maar laat ook zien hoe Groningen een broedplaats was voor vernieuwende kunststromingen.

De podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’ is vanaf vandaag 11 februari te beluisteren via visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh. Bezoekers kunnen op eigen tempo de stad verkennen en zich onderdompelen in het kunsthistorische verhaal van Groningen. De lancering van deze podwalk zal het begin zijn van andere  initiatieven omtrent de expositie ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’, die tot en met 5 mei te bekijken is in het Groninger Museum.

Podwalk in de stad Groningen: visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh
Tentoonstelling Groninger Museum: www.groningermuseum.nl
Trefwoorden: Visit Groningen, Groninger Museum, podcast, podwalk, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.