Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

HZ Kenniscentrum Kusttoerisme experimenteert

Wat kun je als bestemming met GPS-data?

Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft op basis van GPS-data het druktebeeld over elf verschillende locaties in Zeeland geanalyseerd. Ze doen in het rapport ‘Druktebeeld Zeeland, 2023-2024’ verslag van de onderzoeksmethode en de resultaten. De in Zeeland gevolgde aanpak biedt toerismeprofessionals, met name bestemmingsmanagers, waardevolle inzichten om data-gedreven beslissingen te nemen.

Voor het onderzoek is data verzameld via smartphone applicaties van gebruikers die toestemming hebben gegeven hun locatiegegevens te delen. Dataleverancier Resono schat aan de hand van deze data, afkomstig van ongeveer 1,8 miljoen appgebruikers, het aantal bezoekers op afgebakende locaties door middel van een statistisch model. De data omvat informatie over het totaal aantal bezoeken, unieke bezoekers en terugkerende bezoekers. Voor het onderzoek zijn elf afgebakende locaties in Zeeland geselecteerd, waaronder stads- en dorpscentra, natuurgebieden en stranden.

ZeelandOnderzoeksgebieden

Privacy

Bij zowel de dataverzameling door Resono als de analyse en de verwerking hiervan door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme speelt de privacywetgeving een uiterst belangrijke rol. Aan Resono is in 2021 het Privacy Verified certificaat toegekend, waarvoor onafhankelijke juristen alle facetten van de werkwijzen en methodieken van dataverzameling, dataverwerking, alle overeenkomsten en privacyverklaringen hebben doorgelicht en hebben bepaald dat deze volledig voldoen aan de Nederlandse AVG en Europese GDPR wet- en regelgeving.

Waarde voor bestemmingen

De GPS-data geeft kwantitatief inzicht in drukte en bezoekersaantallen, waarmee stakeholders beter inzicht krijgen voor duurzaam bestemmingsmanagement en strategische doeleinden. Uit de resultaten blijkt dat er duidelijke seizoensinvloeden zijn en dat er verschillen bestaan tussen de diverse locaties. Zo blijkt dat stads- en dorpscentra over het algemeen het hoogste aantal unieke bezoekers per week aantrekken, terwijl stranden een meer volatiel druktepatroon laten zien. Ook zijn er regionale verschillen in seizoenspatronen tussen de verschillende kustregio's waargenomen.

ZeelandBezoek

Conclusie

Het onderzoek maakt duidelijk dat GPS-data een waardevolle bron kan zijn voor het in kaart brengen van druktepatronen en bezoekersaantallen. Dankzij de inzichten kunnen bestuurders, beleidsmakers en ondernemers beter geïnformeerde beslissingen nemen over bijvoorbeeld de spreiding van toerisme en investeringen in voorzieningen. Wel is het belangrijk om te benadrukken dat de data een schatting is en geen werkelijke meting

Trefwoorden: onderzoek, bestemmingen, data, Zeeland, onderzoeksmethoden, toerisme, recreatie, bezoekers, beleid, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
Vlonderbrug ontsluit Everdinger Waarden
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.