Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2025
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

VrijetijdsTrends 2025: Log-out tijd, bonding bubbles, continue vrijetijd, AI-gids

VrijetijdsTrends 2025: Log-out tijd, bonding bubbles, continue vrijetijd, AI-gids
Foto: 123RF

In 2025 zal de vrije tijd van consumenten steeds meer gericht zijn op ‘log-out-tijd’. Met name de actuele ontwikkelingen in de maatschappij en het nieuws en de diverse crisissen stimuleren mensen om deze zorgen even te vergeten en echt te ontsnappen. Het gedrag is te vergelijken met een uitdrukking ‘een struisvogel steekt wel eens even de kop in het zand’. Bovendien willen zij meer live ontmoetingen hebben. Deze momenten zijn meer dan ooit gekoppeld aan ‘bonding bubbles’. Groepen gelijkgestemden zoals de familie (multigeneratie), vrienden of mensen met dezelfde interesse (zoals koken, wandelen of het bezoek van een evenement) willen samenkomen. Vrije tijd wordt ook steeds vaker op niet standaard vrije momenten genoten (zoals vakanties en weekenden). Flexibeler werken maakt het mogelijk om op andere momenten te genieten. Er komen dus minder verschillen tussen het echte hoogseizoen (zomervakantie) en andere  momenten. Artificiële Intelligentie (AI) gaat de consument helpen bij het zoeken naar informatie maar met name ook het personaliseren van vrijetijdsactiviteiten en reizen. Dat schrijft Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of Applied Sciences in zijn nieuwste VrijetijdsTrends 2025.

Log-out-time

De Nederlander is in 2025 steeds meer op zoek naar ontsnapping uit het dagelijkse leven. Men wil letterlijk even uitloggen uit de hectiek en problemen in de huidige samenleving. Ook lijkt ook onze maatschappij steeds sneller te worden en lijkt rust/ontspanning meer waarde te krijgen. Vrijetijdsactiviteiten die mensen echt onderdompelen in een andere wereld zijn daardoor populair. Denk hierbij aan attractieparken en dierentuinen maar ook bioscopen en Family Entertainment Centra. Ook de horeca blijft hiervan profiteren, de consument besteedt nog steeds geld aan ‘uit eten’ of . Mensen die echt willen ontsnappen gaan ‘back to basic’ (letterlijk de natuur in en offline) of kiezen voor ‘troosttoerisme’. Dit is een reis waarin rust en genieten centraal staan. Of een reis die betekenis biedt, zoals reizen naar bestemmingen die rijk zijn aan cultuur.

Bonding bubbles

Het komende jaar wordt live samenkomen en een band creëren met gelijkgestemden steeds belangrijker. Dit is het gevolg van de digitalisering en ook het aanbod dat steeds vaker op interesses wordt gericht. Familie en vrienden lijken meer waarde te hebben en we willen graag meer vrijetijd en vakantie (quality time) met hen doorbrengen. Er is al langer de trend om samen met de diverse generaties, opa/oma en (klein)kinderen. korte vakanties te beleven (multi generatie vakantie). Ook een ‘mannen/vrouwen/vrienden weekend’ staat steeds vaker op onze jaarplanning. Daarnaast ontstaan er meer niche-reizen en activiteiten. Hierbij komen mensen met dezelfde interesse gedurende activiteiten, evenementen of exclusieve trip bij elkaar. Mooie voorbeelden zijn BBQ-workshops, evenementen als Comic Con of reizen begeleid door Michelin-sterren chef koks of artiesten. Door sociale en digitale media ontstaan specifiekere ‘bubbles’, die vaak een community hebben die hen, maar ook aanbod voor hen, samenbrengen.

Continue vrijetijd

In 2024 bleek dat we op meerdere en nieuwe tijdstippen op zoek zijn naar vrijetijd. Flexibeler werken maakt het mogelijk om op andere momenten te genieten. Er komen dus minder verschillen tussen het echte hoogseizoen (zomervakantie) en andere momenten. Ook een standaard als het weekend staat onder druk. De grootste invloed hierop ontstaat de vergrijzing, part-time en thuiswerken. De toegankelijkheid van activiteiten is belangrijk voor iedere Nederlander. Dit is zelfs wettelijk vastgelegd in de Nederlandse Grondwet in artikel 22, lid 3: 'Zij (de overheid) schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.' Dit betekent dat de bijdrage van de gastvrijheidssector aan betaalbare ontspanning van groot maatschappelijk belang is. Zowel economisch, sociaal als voor de mentale gezondheid van de inwoners en gasten van Nederland.

Artificiële Intelligentie als (reis)gids

Uit onderzoek van Baaz gaat AI een grote rol spelen in de personalisatie van bewuster reisgedrag: "Technologie helpt reizigers om bewuster en persoonlijker te reizen: 46% gaat technologie inzetten om betere keuzes te maken en 28% wil AI-tools, zoals de AI Trip Planner van Booking.com gebruiken om hun reis op maat te plannen. Opvallend is dat 56% van de Nederlandse reizigers juist bewust géén locatie tagt bij minder bekende bestemmingen, om te voorkomen dat deze veranderen in toeristische trekpleisters”

Kamperen en Glamping blijven onverminderd populair, zowel in Nederland als in buurlanden. In Nederland valt op dat veel traditionele campings steeds meer transformeren naar vakantieparken met een breed aanbod aan accommodaties (van kampeerplek, tot luxe chalet of bungalow). Echt pure campings worden schaarser. Budget voor reizen blijft echter een ‘issue’ en is niet voor iedereen beschikbaar. Low budget vakanties vinden plaats in eigen land of worden als totaalpakket geboekt bij reisorganisaties. Zij kunnen door slimme inkoop en aanbod m.b.t. zonbestemmingen dit type consument goed bedienen.

Over de VrijetijdsTrends

Deze trends zijn de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van veel data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om sociologische duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De vier bovengenoemde hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Daarom volgen er gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Trefwoorden: trends, toerisme, reisbranche, verblijfsrecreatie, vakanties, leisure, vrije tijd, tijdsbesteding,

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...