Geplaatst op: 07-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

45ste editie van Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen

45ste editie van Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen

Deze week is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschenen. De 45ste editie van dit rapport van NRIT, CELTH en NBTC biedt een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd. In de online omgeving is alle content uit het Trendrapport, inclusief de data achter de meer dan 250 grafieken, beschikbaar.

Toerisme in een veranderende wereld

Ondanks de grote uitdagingen heeft de sector zich opmerkelijk snel van de pandemie hersteld en worden records aan de lopende band gebroken. Tegelijkertijd staat de toeristisch-recreatieve sector wereldwijd voor een grote transformatie. We moeten veel duurzamer gaan opereren, waarbij we de consument qua beleving een gelijkwaardig product blijven aanbieden en in een competitief werkveld voor een toekomstbestendig businessmodel moeten zorgen.

Die transformatie vindt bovendien plaats in een onrustige wereld met grote geopolitieke spanningen, onzekerheden bij consumenten en een ongekend snelle klimaatverandering die toeristische bestemmingen nu al raakt. Toerisme in transformatie is overigens ook het thema van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd dat NRIT op 20 maart samen met de Management Tourism opleidingen van de hogescholen in Breda organiseert.

Brede scope

In het Trendrapport vindt u gedetailleerde analyses van demografische veranderingen, economische prestaties, consumentengedrag en technologische innovaties die de sector vormgeven. We belichten de groeiende rol van duurzaamheid en de noodzaak om onze impact op het milieu te minimaliseren. Daarnaast besteden we aandacht aan de veranderende voorkeuren van reizigers en het functioneren van de diverse domeinen daarin.

Het Trendrapport, valt net als voorgaande jaren, uiteen in drie delen. In het eerste deel, ‘Omgevingsfactoren’, behandelen we ontwikkelingen in de wereld, Europa en Nederland. We leggen de focus op demografie, economie, sociaal-cultureel, technologie, duurzaamheid en toeristische ontwikkelingen. In deel twee, ‘Domeinen’, komen de vijf grootste branches in toerisme aan de orde: horeca, verblijfsrecreatie, dagattracties, reisbranche & luchtvaart en sport & actieve recreatie. In het laatste deel, Capita Selecta, tien artikelen rond actuele thema’s in de sector, die auteurs van CELTH en andere onderzoeksclusters hebben geschreven.

Toptrends

Het Trendrapport omvat maar liefst 384 pagina’s die online in 193 thematische artikelen worden gepresenteerd. Elk hoofdstuk begint met een supercompacte samenvatting in hoofdpunten. Hieronder uit die meer dan 100 hoofdpunten een top 10.

  1. Toerisme draagt voor bijna een tiende bij aan de wereldwijde economie.
  2. Europa krijgt steeds meer te maken met de gevolgen van de klimaatcrisis.
  3. Inwoners van de Europese Unie hebben samen meer dan een miljard vakanties gerealiseerd, meer dan voor de pandemie.
  4. In Nederland is de sector goed voor 105 miljard euro aan toeristische bestedingen, een record.
  5. Veruit de meeste Nederlanders zijn gelukkig en tevreden met de hoeveelheid vrije tijd en ondernemen jaarlijks 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis.
  6. De Nederlandse hotelmarkt is sterk hersteld met hoge kamerprijzen en een prima bezetting
  7. De verblijfsrecreatieve sector is meer dan hersteld van de pandemie en heeft de groei van de binnenlandse markt mooi vastgehouden.
  8. Nederlanders brengen veruit de meeste buitenlandse vakanties in Europa door waarbij de zomerstrandvakantie favoriet is.
  9. Nederlandse attractieparken en dierentuinen zitten qua bezoek alweer boven het niveau van 2019. De Efteling blijft de grootste maar Safaripark Beekse Bergen groeit fors.
  10. Nederland heeft in totaal 153.419 kilometer fietsinfrastructuur en 43.300 kilometer gemarkeerde wandelpaden.

Bestellen

Een exemplaar van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd, inclusief online toegang, is eenvoudig via de store te bestellen. Een abonnement is voordelig en zorgt ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, leisure, vrije tijd, attractieparken, dierentuinen, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, demografie, economie, sociaal cultureel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche vakanties, sport

CELTH





||| Nieuws |||

19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
14/03/25
Haal het beste uit je zolder met slimme tips voor optimaal gebruik
Een zolder biedt ongekende mogelijkheden om een huis naar een hoger niveau te tillen. Door slim gebr...
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.

||| Agenda |||

24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...