Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Foto: Sabrina Gaudio, NBTC Mediabank

Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten. De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche.

Het innovatieplein is een gezamenlijk initiatief van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselvekerheid en Natuur (LVVN), de twaalf provincies en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bezoekers kunnen hier kennismaken met de diversiteit van Nederlandse streekproducten en de verhalen achter de productie ervan. Een speciale Future Food Bar nodigt uit om de smaken van Nederland te ontdekken, terwijl bezoekers ook kans maken op een reis naar één van de vele regio's in ons land.

Samenwerking voor een duurzame toekomst

De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche. Door de krachten te bundelen willen betrokken partijen de duurzame ontwikkeling van het platteland stimuleren en de waardering voor Nederlandse producten en landschappen vergroten.

Bezoek aan het platteland kan een waardevolle bijdrage leveren aan de lokale economie en het bewustzijn van de herkomst van ons voedsel. Door vraag naar authentieke en lokaal geproduceerde producten te koppelen aan bezoek, ontstaan nieuwe kansen voor korte(re) ketens en een sterkere verbinding tussen boeren, bewoners en bezoekers.

Nederland als innovatieleider

Op het innovatieplein laten Nederlandse boeren en producenten zien hoe zij met innovatieve technieken en duurzame praktijken werken aan een toekomstbestendige landbouw. Bezoekers kunnen kennismaken met initiatieven op het gebied van circulaire landbouw, agro-ecologie en het verduurzamen van de voedselketen.

Nederland ontdekken

Naast de presentatie van streekproducten biedt het innovatieplein ook inspiratie voor een bezoek aan Nederland. Bezoekers kunnen online meer informatie vinden over de diverse landschappen, steden en dorpen, en ontdekken welke unieke ervaringen ons land te bieden heeft.

Met de opening van het innovatieplein ‘Land of Future Food’ onderstreept Nederland zijn positie als innovatieve en duurzame landbouwnatie. Het plein is een uitnodiging voor bezoekers van over de hele wereld om de schoonheid en diversiteit van het Nederlandse landschap te ontdekken en te genieten van de smaakvolle producten die ons land te bieden heeft.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, Duitsland, landbouw, agro toerisme, landelijk gebied

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH




    ||| Nieuws |||

    23/07/25
    Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
    De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
    14/07/25
    Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
    Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
    10/07/25
    RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
    Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
    08/07/25
    Exclusief voor leden
    Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
    Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Versnelling gebruik AI
    Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
    30/06/25
    Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
    De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
    30/06/25
    Exclusief voor leden
    Beeld & Geluid veel te klein voor game event
    De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
    25/06/25
    Exclusief voor leden
    Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
    Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

    ||| Agenda |||

    27/08/25
    27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
    Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
    22/09/25
    22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
    De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
    02/04/26
    02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
    Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...