Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Marc Gerlings

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector

7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Overhandiging van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector aan de Kamerleden. Foto: Gastvrij Nederland.
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.

Deze agenda is een verbijzondering van de Ondernemersagenda 'Vernieuwen, versnellen en verbinden' van MKB-Nederland en VNO-NCW en beschrijft de uitdagingen voor de sector en de stappen die het bedrijfsleven zelf zet. De gastvrijheidssector is volop aan de slag met de thema’s in de sectoragenda en is opgesteld als handreiking, om er samen met politiek en overheid de schouders onder te zetten. Gastvrij Nederland is hét overkoepelende platform waarin 20 brancheorganisaties uit de gastvrijheidssector verenigd zijn.

Voorzitter van Platform Gastvrij Nederland Riemer Rijpkema en beleidssecretaris Catherine Meijeraan (VNONCW-MKB) hadden dit moment georganiseerd, vlak voor de Ronde Tafel Toerisme op 15 januari. De agenda kan ook als input dienen voor het Commissiedebat op 12 februari met de Minister.

Namens de brancheorganisaties waren aanwezig:  
  • Karin Kuiper, directeur Club van Elf.
  • Geert Dijks, directeur HISWA RECRON.
  • Peter Mienes, VVKR-lid
  • Justin Kooijman, TravelTradeHolland.
  • Marijke Vuik, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland.
Riemer Rijpkema gaf een inleidende toelichting. De vertegenwoordigers van de brancheorganisaties hebben elk een prominent onderwerp naar voren gebracht waarmee de sector aan de slag gaat en waarbij hulp van de politiek en overheid voor nodig is.

Gastvrij Nederland meldt aan NRIT dat het blij is met de hoge opkomst bij de korte presentatie van de Ondernemersagenda Gastvrijheidssector. De zeven Kamerleden waren Rikkers-Oosterkamp (BBB), Sneller (D66), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Flach (SGP), Kisteman (VVD), Van Meetelen (PVV) en Becker (VVD). Eind oktober werd de agenda ook aangeboden aan Minister van Economische Zaken, Dirk Beljaarts.

Ruimte voor recreatie

De Ondernemersagenda Gastvrijheidssector biedt op een vijftal terreinen concrete voorstellen om de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te versterken. De sector kan daarbij een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming en het versterken van de arbeidsmarkt. Daarbij vragen ze de overheid om ondernemers de ruimte te geven om hun rol te vervullen, bijvoorbeeld door wet- en regelgeving te vereenvoudigen. Daarnaast pleiten ze voor voldoende fysieke ruimte, zodat recreatie en toerisme een volwaardige plek krijgen in de ruimtelijke planning.

Belang betaalbare recreatie én mobiliteit

De sector zet zich daarnaast sterk in voor verduurzaming, met initiatieven zoals energiebesparing en vermindering van voedselverspilling. Voor ondernemers zijn vereenvoudigde vergunningsprocedures en betere financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen hiervoor van groot belang. Tegelijkertijd pleit de sector voor het behoud van betaalbare recreatie en spreekt zich uit tegen een btw-verhoging op logies en cultuur. Ook benadrukken zij het belang van betaalbare mobiliteit en goede internationale bereikbaarheid om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.

Gastvrijheidssector 104 miljard

De gastvrijheidssector bestaat uit onder meer horeca, recreatie, cultuur en evenementen en draagt met een omzet van 104,9 miljard euro en werkgelegenheid voor ongeveer 800.000 mensen substantieel bij aan de Nederlandse economie en samenleving. Het behoud van een bloeiende sector is niet alleen economisch van belang, maar draagt ook bij aan de gezondheid, het welzijn en het sociale leven van mensen.

Trefwoorden: beleid, recreatie, toerisme, Tweede Kamer, economie

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...