Geplaatst op: 13-01-2025
Auteur: Marc Gerlings en Peter Bekkering

2024 lastig jaar horeca met volumedaling

2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Omzetgroei maar volumedaling kenmerken lastig jaar 2024 voor horeca.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

Uitdagingen zoals personeelstekorten en stijgende kosten blijven actueel. Maar met een omzetgroei van 5% en een recordhoogte in werkgelegenheid is er wel reden voor optimisme, meent KHN.  

Stijgende omzet maar volume daalt

In 2024 groeide de omzet van de horecasector met 5% ten opzichte van 2023, blijkt uit cijfers van de Rabobank. Het verkochte volume aan producten daalde echter met 0,5%. Dit is te verklaren door de stijgende kosten voor onder meer inkoop, energie en personeel, die ondernemers niet volledig kunnen doorberekenen aan hun gasten. 

Voor logiesverstrekkers is de volumedaling groter, 2,3%. Dat komt doordat 2023 een uitzonderlijk goed jaar was. 

Het volume van eet- en drinkgelegenheden toont een lichte stijging van 0,6%. Onder meer de weersomstandigheden in het tweede kwartaal van 2024 hadden een negatieve invloed op de omzet en het volume. 

Een recordaantal mensen werkt in de sector horeca en het lijkt erop dat de personeelskrapte iets afneemt. Het aantal horecabanen in 2023 (van 2024 zijn nog geen cijfers bekend) bedroeg 517.040, waarvan 30% werd ingevuld met een contract voor onbepaalde tijd. In de sector werken met name jongeren: van het totaal aantal werknemers is 50% tussen de 15 en 24 jaar en de gemiddelde leeftijd is 31 jaar. Horecawerknemers werken gemiddeld 21,5 uur per week. Het pijnpunt is het aantal studenten dat een horecaopleiding volgt en dat daalde van 53.826 in het (school)jaar 2022-2023 naar 50.970 in 2023-2024.

KHN 2025: werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap

Hoewel er veel onzekerheden zijn, ziet KHN verschillende positieve ontwikkelingen. En dat betekent dat er in 2025 kansen zijn voor ondernemers. De horecamarkt is volop in beweging en voor horecaondernemers is het belangrijk dat zij hierin kunnen meebewegen. KHN ondersteunt haar leden bij het anticiperen op actuele vraagstukken, zoals de nieuwe cao, recente wetswijzigingen en goed personeelsbeleid. Daarom zijn werkgeverschap, duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap thema’s waarop KHN ook in 2025 weer volop inzet. 

Dit is een eerste artikel vanaf de vakbeurs Horecava. De NRIT-redactie maakt meer artikelen over deze vakbeurs.
Trefwoorden: horeca, trends, volume, omzet, innovatie. KHN, visie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...