Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget
Foto: Veerle Sloof

De Nederlander is en blijft een fervent vakantieganger. Uit de nieuwste Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat maar liefst 88% van ons volgend jaar weer op vakantie wil gaan. Tegelijkertijd zien ze een verschuiving in de reisgedragingen. Vakantiegangers maken bewuste keuzes en zoeken naar een balans tussen het vermijden van drukte en extreem weer tegenover betaalbaarheid. 

Voor heel 2025 wordt een groei van het uitgaand toerisme van 2% verwacht. Het binnenlands toerisme moet het met +1% doen. Dat is wat bescheidener dan de groei over 2024 die respectievelijk op 3,6% en 3,0% lag.  Voor de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor zijn 1.000 Nederlanders in december 2024 ondervraagd over hun vakantieplannen voor 2025.

Drukte en prijzen beïnvloeden keuzes

Hoewel de reislust groot is, laten Nederlanders zich ook leiden door negatieve berichten over overtoerisme. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan bepaalde bestemmingen te mijden vanwege de drukte. Populaire landen als Spanje, Italië en Frankrijk staan daarbij vaak op het lijstje. Toch blijft Spanje de nummer één vakantiebestemming voor Nederlanders, wat laat zien dat de aantrekkingskracht van deze landen groot blijft.

Naast de drukte speelt ook de betaalbaarheid een belangrijke rol. Hoewel een op de drie Nederlanders meer budget beschikbaar heeft voor vakanties, passen veel mensen toch hun vakantiegedrag aan vanwege de stijgende prijzen. Ze kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie. Deze trend is niet alleen in Nederland zichtbaar, maar ook in buurlanden als Duitsland.

Positief is dat in 2025 een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders (88%) op vakantie wil gaan. Een jaar eerder lag dat op 86%. Van alle Nederlanders heeft 30% al een vakantie geboekt. Dat is wel duidelijk minder dan een jaar eerder. Opvallend is dat vooral koppels en gezinnen al vroeg hebben geboekt. Voor Nederlanders die al hebben geboekt ligt het zwaartepunt voor de eerstvolgende vakantie in kwartalen 1 en 2. Mensen die nog moeten boeken plannen overwegend voor kwartalen 3 en 4. Nederlanders plannen voor 2025 gemiddeld 2,4 vakanties, dat is gelijk aan 2024. 

Binnenlands toerisme blijft populair

Ondanks de groeiende interesse in verre bestemmingen, blijft Nederland een geliefde vakantiebestemming voor eigen inwoners. Zo'n 21% van de Nederlanders plant de eerstvolgende vakantie in eigen land. Bungalowparken zijn daarbij in opkomst, met een groeiend aantal vakantiegangers dat kiest voor deze accommodatie. We gaan in Nederland met name in Gelderland, Limburg en Noord-Holland op vakantie. In eigen land gaan we relatief vaak kort op vakantie. 

Verre bestemmingen in opkomst

Van alle vakantieplannen heeft 58% een bestemming in Europa. Dat is vier procentpunt lager dan een jaar eerder. Binnen Europa blijven Spanje, Italië en Frankrijk de populairste keuzes. Maar ook verre bestemmingen buiten Europa worden steeds aantrekkelijker en komen in toenemende mate in de vakantieplannen voor. 

Hoofdpunten vakanties van Nederlanders

Vakantie Intentie
  • 88% van de Nederlanders heeft de intentie om in 2025 op vakantie te gaan, een lichte stijging ten opzichte van 86% een jaar geleden.
  • Nederlanders met vakantieplannen verwachten gemiddeld 2,4 vakanties te ondernemen in 2025, wat het laagste gemiddelde is onder de onderzochte landen.
Boekingsgedrag
  • 30% van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor 2025, vergelijkbaar met 29% een jaar geleden.
  • De meeste Nederlanders die al geboekt hebben, vertrekken in de eerste helft van 2025, met een piek in het eerste kwartaal.
Bestemmingen
  • 58% van de Nederlanders plant hun eerstvolgende vakantie in Europa, terwijl 21% in eigen land blijft.
  • Gelderland en Limburg zijn de meest populaire provincies voor vakanties in eigen land, gevolgd door Noord-Holland en Drenthe.
  • Nederlanders kiezen vaker voor vakanties buiten Europa dan een jaar geleden, vooral koppels.
Vervoermiddel
  • Het vliegtuig is het meest gekozen vervoermiddel voor vakanties in Europa (60%), gevolgd door de auto.
Invloed van Externe Factoren
  • 48% van de Nederlanders vermijdt bepaalde bestemmingen vanwege overtoerisme, met Spanje als meest vermeden land.
  • 40% van de Nederlanders past hun vakantiekeuze aan vanwege stijgende prijzen, door bijvoorbeeld minder vaak op vakantie te gaan of goedkopere accommodaties te kiezen.
  • 37% van de Nederlanders geeft aan dat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden, voornamelijk door de bestemming aan te passen.
Type Accommodatie
  • Nederlanders kiezen vaker voor een bungalow(park) dan een jaar geleden, zowel in eigen land als elders in Europa.
  • Hotels/pensions blijven populair, vooral voor vakanties in Europa.
Vakantiebudget
  • 48% van de Nederlanders heeft een vergelijkbaar vakantiebudget als eerdere jaren, terwijl 31% aangeeft iets meer budget te hebben.
Duurzaamheid
  • 30% van de Nederlanders houdt rekening met het milieu bij het boeken van hun vakantie, het laagste percentage onder de onderzochte landen.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/vakantieplannen-in-2025
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, uitgaand toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.