Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen

Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Image by katermikesch from Pixabay

Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Uit de nieuwste Zoover Vakantiemonitor blijkt dat het aantal vroege boekingen voor mei- en zomervakanties met 24% is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.

De Zoover Vakantiemonitor is samengesteld op basis van een analyse van het zoek- en boekgedrag van de 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en de ruim 3,9 miljoen reviews op de website.

Prijsstijgingen dwingen tot keuzes

Ruim de helft van de Nederlanders gaat komend jaar net zo vaak op vakantie gaat als andere jaren en net zoveel of zelfs meer uitgeeft. Een klein deel van de Nederlanders (15%) geeft echter aan minder op vakantie te gaan en 13% zegt minder uit te geven dan andere jaren. De gemiddelde reissom is dit jaar met 16% gestegen, met name door hogere kosten voor vluchten. Populaire bestemmingen als Spanje, Turkije, Griekenland en Egypte zijn honderden euro’s duurder geworden. Die hogere reissom wordt slechts deels verklaard doordat vakantiegangers vaker een duurdere all-inclusive reis boeken, waardoor ze vooraf weten waar ze aan toe zijn en geen onverwachte uitgaven hebben. ”De stijging van de kosten gaat zo hard dat een vakantie voor sommige groepen Nederlanders niet meer toegankelijk dreigt te worden”, zegt Reinoud Koot van Zoover. ,”Met name duurdere vliegtickets hebben een prijsopdrijvend effect.”

Nederlandse luchthavens verliezen terrein

De hoge ticketprijzen op Nederlandse luchthavens drijven vakantiegangers naar buitenlandse vliegvelden zoals Düsseldorf (+1,7%) , Keulen (+2,5%), Munster (+2,1%) en Charleroi (+2,2%). Schiphol (-6%), Eindhoven (-2,3%) en Rotterdam (-1,8%) zien hun marktaandelen dalen.

Nederlanders boeken steeds vroeger en beter geïnformeerd

Het feit dat een kwart van de Nederlanders zijn meivakantie al geboekt heeft en een op de negen zelfs al voor de zomer van 2025 plant, toont aan dat de vakantie al vroeg in het jaar een belangrijke rol speelt. Daarnaast besteedt de gemiddelde Nederlander veel tijd aan het lezen van reviews voordat hij of zij boekt: de meeste mensen zijn daar een half uur of een uur mee bezig. "Dit bewijst dat Nederlanders zich duidelijk verdiepen in hun vakantie en niet zomaar iets boeken”, zegt Koot.

Conclusie

De toeristische sector blijft ondanks de economische uitdagingen een belangrijke rol spelen in het leven van Nederlanders. Prijsstijgingen dwingen echter tot keuzes en zorgen ervoor dat sommige doelgroepen minder vaak op vakantie kunnen gaan. Toerismeprofessionals doen er goed aan om zich aan te passen aan deze veranderende markt en aantrekkelijke en betaalbare alternatieven aan te bieden.

Tips voor de resibranche

  • Prijstransparantie: Wees transparant over de prijzen en geef klanten inzicht in de kosten.
  • Flexibiliteit: Bied flexibele boekingsmogelijkheden en annuleringsvoorwaarden.
  • Duurzaamheid: Steeds meer consumenten hechten waarde aan duurzame reizen.
  • Persoonlijke ervaringen: Benadruk de unieke ervaringen die jouw bestemming of accommodatie te bieden heeft.
  • Online reputatie: Beheer je online reputatie actief en zorg voor positieve reviews.
Door in te spelen op deze trends kunnen toerismeprofessionals zich onderscheiden en succesvol blijven in een steeds competitievere markt.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.