Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets

Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbod doet het af als 'ozindiensten'.

Ook geven deze sites vaak geen compleet aanbod en verstoppen ze extra kosten. De Consumentenbond raadt consumenten aan vliegtickets rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te kopen.

De Consumentenbond bekeek de prijzen voor vliegtickets op 11 populaire ticketwebsites(1). Opvallend is dat deze sites tot 4 keer zoveel vragen voor bagage en stoelreserveringen als luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast verstoppen sommige sites verplichte boekingskosten. Die kunnen oplopen tot €63 per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen zelf zulke kosten niet rekenen. De vliegticketsites beloven ook uitgebreide vergelijkingen, maar vaak ontbreken vluchten van easyJet, KLM of Ryanair.

Onzindiensten

Ook verkopen ticketsites onzindiensten. Zo biedt eSky online inchecken aan voor €7, terwijl dat gratis is bij elke luchtvaartmaatschappij. En Booking.com verkoopt een pakket van €97 voor het wijzigen en annuleren zonder servicekosten. Ook bij vluchten die helemaal niet te wijzigen of te annuleren zijn. Zulke servicekosten betalen passagiers niet als ze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken.

En Booking.com en Gotogate laten van sommige luchtvaartmaatschappijen niet kloppende vliegtuigplattegronden zien. Consumenten denken dan te betalen voor een stoel bij een nooduitgang met extra beenruimte. Maar zij krijgen een van de krapste stoelen aan boord.

Advies: Rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Op het eerste gezicht lijken de prijzen van vliegticketwebsites redelijk. Maar vervolgens brengen ze enorm hoge kosten in rekening voor optionele diensten. En het is nog erger dan bij ons vorige onderzoek in 2022. Helaas reageren de bedrijven achter deze sites vaak niet op onze verzoeken. Daarom raden we consumenten nog een keer aan: boek rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij."

1) Booking.com, CheapTickets.nl, eDreams, eSky, Expedia, Gotogate, Kiwi, Opodo, Tix.nl, Trip.com en Vliegwinkel.
Trefwoorden: Consumentenbond, vliegen, reizen, boeking

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...