Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland

Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland

Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen analyseerde. Ook het dagbezoek groeide.

Vooral het aantal buitenlandse bezoekers is gestegen, met een groei van maar liefst 11%. Duitse toeristen spelen hierin een belangrijke rol. Hoewel het aandeel buitenlandse gasten in Gelderland nog steeds relatief klein is (17,5%), is de groei een positieve ontwikkeling voor de provincie. In absolute aantallen komt de grootste stijging nog steeds van Nederlandse gasten, maar procentueel was de groei met 4% wat meer bescheiden.

Verandering in accommodatievoorkeur

Binnen de accommodaties is er een opvallende verschuiving te zien. Bungalowparken waren dit kwartaal bijzonder in trek, met een groei van 26%. Hotels, B&B’s en groepsaccommodaties bleven stabiel, terwijl kampeerterreinen een lichte daling (-6%) noteerden.

Dagjesmensen ontdekken de provincie

Niet alleen het aantal overnachtingen is gestegen, ook het dagbezoek aan Gelderland is toegenomen. Uit cijfers van de Visitor Data Monitor blijkt dat attracties (+14,1%), binnensteden (+2,9%) en natuurgebieden (+4,5%) een groei in bezoekersaantallen hebben laten zien.

Positieve impact op de economie

De toename van zowel overnachtende als dagjesmensen heeft een positieve impact op de Gelderse economie. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is verheugd over de cijfers "Gelderland is en blijft één van de belangrijkste bestemmingen voor binnenlandse bezoekers. Ook zien we dat de Duitse bezoeker, na de coronajaren, de weg naar onze mooie provincie heeft teruggevonden. Dat is goed nieuws voor ondernemers, gemeenten en inwoners: bestedingen van al deze bezoekers dragen bij aan de economie, werkgelegenheid en een divers toeristisch aanbod.”

Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, Gelderland, gasten, verblijfsrecreatie, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...