Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Weer award voor Dark Sky Terschelling

Het kleine Terschelling verslaat grote DMO's

Weer award voor Dark Sky Terschelling
Foto: BFCC.
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen. 

Eerder werd in Nederland een gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing en bovendien werd een Bronzen Effie aan de campagne toegekend. 

Creatieve uitvoering

De jury, die de industrieprijzen toekent, was vooral te spreken over de algehele creatieve uitvoering, de samenhang en consistentie en het gebruik van krachtige beelden en video's, die duidelijke resultaten lieten zien bij het publiek: "De strategie is goed doordacht, veelomvattend en houdt rekening met elk aspect, van de conceptuele en creatieve aanpak tot en met de uitvoering, het bereik en de conversie. De samenwerking tussen de lokale industrie, veerbootaanbieder en lokale figuren die het gezicht van de campagne zijn, is ook essentieel voor het algehele succes.”

Delen uit het juryrapport:"De gedisciplineerde focus is wat hier echt wint bij het samenbrengen van het totaalconcept, waarbij de Dark Sky wordt gezien als een niche en een duidelijke match voor zowel de bestemming als haar potentiële bezoekers.”

?”De geleverde gegevens laten een fenomenaal rendement op investering zien, met een enorme impact op elk niveau. Dit was vooral het geval voor de belangrijkste statistieken in termen van bezoeken, overnachtingen, verblijfsduur en pakketverkoop”
 
"Deze campagne verdient ook erkenning voor de doelgerichtheid en de waarden die centraal staan in de campagne. Het maakt bezoekers bewust van hun impact - niet alleen waar en hoe ze kiezen om te reizen, maar ook het effect van onze dagelijkse keuzes, in dit geval de impact van lichtvervuiling.”
 

Dark Sky Park

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

Flabbergasted

Isabel Mosk van Sherpa’s Stories vroegen we om een reactie op de winst van deze award: "Ik ben nog steeds een beetje ‘flabbergasted’, om het in goed Nederlands te zeggen. Het is geweldig dat we met een klein budget en een klein team van specialisten ideeën hebben kunnen omzetten in iets tastbaars, met prachtige resultaten als gevolg. Dat deze resultaten, voortkomend uit de strategie die we zes jaar geleden hebben ingezet, nu zo internationaal worden erkend, maakt het extra bijzonder.
Het belangrijkste is natuurlijk wat dit betekent voor Terschelling, maar dat het vervolgens ook nog wordt bekroond met prijzen… ongelooflijk! Ik zat gisteren zonder enige verwachting de livestream te kijken en zag gelikte montages van Kopenhagen, Californië en Florida voorbij komen. Daar was waarschijnlijk al meer geld mee gemoeid dan ons totale budget, maar Dark Sky Terschelling kwam naast die geduchte concurrenten wel mooi als winnaar uit de bus.
Prachtig! En ondertussen zitten we met ons team alweer vol energie te werken aan nieuwe ideeën en kansen. Het is een gouden combinatie."

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications (BFCC).
Trefwoorden: DMO, campagne, award, communicatie, creatie, effectiviteit

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.