Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Marc Gerliings

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden
Logo van I ask Leiden. Logo: Leiden&Partners
Destinatieorganistie Leiden&Partners biedt vanaf maandag 9 december een pilot met Whatsapp. De tool, deels op basis van Artificiële Intelligentie en deels beheerde content, is 24/7 in alle talen beschikbaar voor iedereen die vragen heeft over een bezoek aan sleutelstad Leiden. 

Met de WhatsApp functie breidt Leiden, Stad van Ontdekkingen de gastvrijheidsrol van de VVV uit, gebruikmakend van slimme AI technologie. De functie heet 'I ask Leiden'. Bezoekers aan de stad Leiden, potentiële bezoekers, maar ook (regio)bewoners, congresbezoekers en internationals kunnen nu in hun eigen taal vragen stellen via de I Ask Leiden Whatsapp over hun bezoek aan Leiden. Of het nu gaat om de openingstijden van een museum, de aankomende kerstmarkt tijdens de Winter Wonder Weken of wanneer de Keukenhof weer opengaat, Whatsapp geeft 24/7 antwoord. 

"Een hele mooie, innovatieve aanvulling op onze huidige dienstverlening”, zo geeft Mincke Pijpers, Head of Marketing & Strategy van Leiden&Partners aan. "Met de nieuwe tool, kunnen wij ook buiten de openingstijden van VVV Leiden, zichtbaar zijn bij bezoekers aan de stad en ze voorzien van de juiste informatie. Bij mijn weten zijn we de eerste citymarketingorganisatie die dit nu op deze manier gaat toepassen”.

Scan de QR code 

De I Ask Leiden app wordt ontsloten via de verschillende websites van Leiden&Partners, zoals www.leiden.nl, www.visitleiden.nl maar ook www.leidenconventionbureau.nl en www.leideninterationalcentre.nl. Via een Whatsapp icoontje kunnen webbezoekers 24/7 in hun eigen taal antwoord krijgen op de door hun gestelde vraag. 

Daarnaast wordt de I Ask Leiden Whatsapp via een QR code zichtbaar gemaakt voor (potentiële) bezoekers. Wie de I Ask Leiden QR code scant komt meteen in het Whatsapp conversatiescherm terecht en kan daar de vraag stellen. De I Ask Leiden QR code wordt samen met de partners van Leiden&Partners zichtbaar gemaakt in de stad, op regionaal, nationaal en internationale schaal en loopt de code mee in campagnes en uitingen van Leiden&Partners.

"We starten deze maand met de pilot, zodat we ook het bezoek aan de stad rondom de Winter Wonder Weken kunnen meenemen”, zo geeft Pijpers aan. "Daarna focussen we uiteraard op het bollenseizoen. Maar ook reguliere vragen als ‘waar kan ik het beste parkeren, of wanneer is het ook al weer precies markt in Leiden’ zijn voor ons relevant. En die kunnen ook gewoon van een (regio)bewoner komen. Whatsapp gaat ons van data voorzien, waarmee we meer inzicht krijgen in de gebruikersbehoefte”, aldus Pijpers.

Uitbreiding met verdienmodel ticketing?

De pilot loopt in ieder geval tot 1 juni 2025. De eerste maand wordt vooral gebruikt om de content te finetunen en automatische koppelingen te leggen. Ook wordt er gekeken naar de frequentie en het gebruik van de Whatsapp functie. "Bij succes kunnen we uitbreiden naar een betere follow-up in vragen door bijvoorbeeld ticketing en reserveringen toe te voegen. Dan kan iemand meteen een parkeerplek reserveren in een van de garages, een restaurant, rondvaart boeken of een museumticket kopen”, zo geeft Pijpers aan. "Maar ook feedback ophalen van bezoekers over de stad of het delen van een ervaring behoort tot de mogelijkheden”. 

Ga naar www.leiden.nl voor meer informatie of stel I Ask Leiden je vraag via Whatsapp nummer +31 85 0605516.
Trefwoorden: Leiden, whatsapp, AI, communicatie, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...