Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Marc Gerliings

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden
Logo van I ask Leiden. Logo: Leiden&Partners
Destinatieorganistie Leiden&Partners biedt vanaf maandag 9 december een pilot met Whatsapp. De tool, deels op basis van Artificiële Intelligentie en deels beheerde content, is 24/7 in alle talen beschikbaar voor iedereen die vragen heeft over een bezoek aan sleutelstad Leiden. 

Met de WhatsApp functie breidt Leiden, Stad van Ontdekkingen de gastvrijheidsrol van de VVV uit, gebruikmakend van slimme AI technologie. De functie heet 'I ask Leiden'. Bezoekers aan de stad Leiden, potentiële bezoekers, maar ook (regio)bewoners, congresbezoekers en internationals kunnen nu in hun eigen taal vragen stellen via de I Ask Leiden Whatsapp over hun bezoek aan Leiden. Of het nu gaat om de openingstijden van een museum, de aankomende kerstmarkt tijdens de Winter Wonder Weken of wanneer de Keukenhof weer opengaat, Whatsapp geeft 24/7 antwoord. 

"Een hele mooie, innovatieve aanvulling op onze huidige dienstverlening”, zo geeft Mincke Pijpers, Head of Marketing & Strategy van Leiden&Partners aan. "Met de nieuwe tool, kunnen wij ook buiten de openingstijden van VVV Leiden, zichtbaar zijn bij bezoekers aan de stad en ze voorzien van de juiste informatie. Bij mijn weten zijn we de eerste citymarketingorganisatie die dit nu op deze manier gaat toepassen”.

Scan de QR code 

De I Ask Leiden app wordt ontsloten via de verschillende websites van Leiden&Partners, zoals www.leiden.nl, www.visitleiden.nl maar ook www.leidenconventionbureau.nl en www.leideninterationalcentre.nl. Via een Whatsapp icoontje kunnen webbezoekers 24/7 in hun eigen taal antwoord krijgen op de door hun gestelde vraag. 

Daarnaast wordt de I Ask Leiden Whatsapp via een QR code zichtbaar gemaakt voor (potentiële) bezoekers. Wie de I Ask Leiden QR code scant komt meteen in het Whatsapp conversatiescherm terecht en kan daar de vraag stellen. De I Ask Leiden QR code wordt samen met de partners van Leiden&Partners zichtbaar gemaakt in de stad, op regionaal, nationaal en internationale schaal en loopt de code mee in campagnes en uitingen van Leiden&Partners.

"We starten deze maand met de pilot, zodat we ook het bezoek aan de stad rondom de Winter Wonder Weken kunnen meenemen”, zo geeft Pijpers aan. "Daarna focussen we uiteraard op het bollenseizoen. Maar ook reguliere vragen als ‘waar kan ik het beste parkeren, of wanneer is het ook al weer precies markt in Leiden’ zijn voor ons relevant. En die kunnen ook gewoon van een (regio)bewoner komen. Whatsapp gaat ons van data voorzien, waarmee we meer inzicht krijgen in de gebruikersbehoefte”, aldus Pijpers.

Uitbreiding met verdienmodel ticketing?

De pilot loopt in ieder geval tot 1 juni 2025. De eerste maand wordt vooral gebruikt om de content te finetunen en automatische koppelingen te leggen. Ook wordt er gekeken naar de frequentie en het gebruik van de Whatsapp functie. "Bij succes kunnen we uitbreiden naar een betere follow-up in vragen door bijvoorbeeld ticketing en reserveringen toe te voegen. Dan kan iemand meteen een parkeerplek reserveren in een van de garages, een restaurant, rondvaart boeken of een museumticket kopen”, zo geeft Pijpers aan. "Maar ook feedback ophalen van bezoekers over de stad of het delen van een ervaring behoort tot de mogelijkheden”. 

Ga naar www.leiden.nl voor meer informatie of stel I Ask Leiden je vraag via Whatsapp nummer +31 85 0605516.
Trefwoorden: Leiden, whatsapp, AI, communicatie, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.