Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen

Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen

In een wereld waar technologische innovaties, demografische patronen en bewustzijn over duurzaamheid, gezondheid en veiligheid snel veranderen, is het essentieel voor de toeristische sector om vooruit te kijken en inzicht te krijgen in de trends die de toekomst zullen bepalen. De Trendpublicatie 2025 van NBTC is een waardevol hulpmiddel voor iedereen die betrokken is bij toerisme in Nederland, van bedrijven en beleidsmakers tot bestemmingsmanagementorganisaties (DMO's) en andere belanghebbenden.

De trends zijn voor NBTC geindentificeerd door Trendconsult. Alle trends zijn in een zogenaamde trendmap geplaatst zodat gebruikers kunnen zien of een trend een niche zijn, breed impact hebben op het gedag of juist trends zijn die weinig bekend zijn en/of een beperkte impact hebben. De trends zijn bovendien gekoppeld aan de persona’s die NBTC gebruikt in haar Glocalities segmentatiemodel.

De Trendpublicatie 2025 identificeert twaalf belangrijke trends die invloed hebben op verschillende segmenten van internationale bezoekers en daarmee ook van invloed zijn op diverse stakeholders binnen de sector. De publicatie dient als een strategisch kompas voor de sector, waarmee we Nederland verder kunnen ontwikkelen tot een toekomstbestendige en succesvolle bestemming.

12 Trends

  1. Life-hacking journeys: Reizigers zoeken meer balans in hun leven en gebruiken reizen om zingeving te vinden en de verbinding met zichzelf te herstellen.
  2. Flash detox: In een hectische wereld zoeken mensen naar korte momenten om op adem te komen en te ontsnappen aan de dagelijkse drukte.
  3. Cultivating cultures: Reizigers zijn geïnteresseerd in het leren over andere culturen en het ondersteunen van lokale gemeenschappen.
  4. Bonding with loved ones: Reizen wordt steeds vaker gedaan in gezinsverband of met vrienden, waarbij het delen van ervaringen en het versterken van relaties centraal staan.
  5. Off-grid experiences: Reizigers zoeken naar avonturen buiten de gebaande paden, waarbij ze de natuur en eenvoud opzoeken.
  6. Empowered experiences: Reizigers willen meer controle over hun reiservaring en zoeken naar mogelijkheden om hun eigen interesses en voorkeuren te volgen.
  7. Climate change adaptation: Reizigers zijn zich bewust van de impact van klimaatverandering en kiezen voor duurzame reisopties.
  8. Ecosystem restoration: Reizigers willen bijdragen aan het behoud van de natuur en zoeken naar manieren om de natuur te helpen herstellen.
  9. In real life, somewhere else: Reizigers zijn op zoek naar authentieke ervaringen en willen weg van de massa toerisme.
  10. Instant travelling: Reizigers willen snel en gemakkelijk reizen en zoeken naar nieuwe manieren om hun bestemming te bereiken.
  11. Work from anywhere: Reizigers combineren werk en reizen en zoeken naar bestemmingen waar ze comfortabel kunnen werken en wonen.
  12. Comfort my world: Reizigers zoeken naar comfort en veiligheid tijdens hun reizen en willen zich thuis voelen in een vreemde omgeving.

Impact op de toeristische sector

Deze trends hebben een aantal belangrijke gevolgen voor de toeristische sector. Zo zullen reizigers steeds meer op zoek zijn naar duurzame en authentieke ervaringen, waarbij lokale gemeenschappen worden ondersteund. Ook zullen ze meer waarde hechten aan persoonlijke groei en welzijn tijdens hun reizen. Daarnaast zullen technologische ontwikkelingen zoals virtual reality en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol spelen in de reiservaring.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/download/trendpublicatie-2025?disposition=inline
Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vakanties, Nederland

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...