Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat

Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat
Foto: Ministerie van Economische Zaken - Martijn Beekman

Tijdens de eerste OndernemersTop in Eindhoven benadrukte minister Beljaarts van Economische Zaken de noodzaak om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. "Ondernemers besteden te veel tijd, geld en energie aan regelgeving. Dit moet veranderen," aldus Beljaarts. Het kabinet werkt aan het verlichten van de verplichte registratie van woon-werkverkeer en het vereenvoudigen van ARBO-regels, re-integratie van zieke medewerkers en de AVG.

De bijeenkomst bracht 230 ondernemers, vertegenwoordigers van bedrijven en beleidsmakers samen om de uitdagingen en kansen voor het Nederlandse ondernemingsklimaat te bespreken. Dit evenement markeerde de start van het Pact Ondernemingsklimaat, een initiatief om samen met ondernemers een sterke economische basis voor de toekomst te bouwen.

Belangrijke thema's zoals arbeidsmarkttekorten, regeldruk en verduurzaming kwamen aan bod. Ondernemers deelden hun zorgen en oplossingen in deelsessies. Ze benadrukten de noodzaak van arbeidsbesparende technologieën, samenwerking met onderwijsinstellingen en betere inzet van onbenut arbeidspotentieel. Ook werd het belang van lange termijn beleid en harmonisatie van Europese regels zonder nationale koppen besproken.

Een ander punt van zorg was het volle stroomnet, dat verduurzaming en bedrijfsuitbreiding belemmert. Ondernemers pleitten voor efficiënter gebruik van netcapaciteit en samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om dit probleem aan te pakken.

De inzichten uit de Top vormen een belangrijke bouwsteen voor het Pact Ondernemingsklimaat. Minister Beljaarts waardeerde de waardevolle input en inspirerende voorbeelden van ondernemers. Het vervolgtraject omvat verdere uitwerking van het Pact, met Vivienne van Eijkelenborg als verkenner. Het doel is om het Pact voor de zomer van 2025 vast te stellen.

Trefwoorden: ondernemen, beleid,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    02/07/25
    Exclusief voor leden
    Versnelling gebruik AI
    Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
    30/06/25
    Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
    De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
    30/06/25
    Exclusief voor leden
    Beeld & Geluid veel te klein voor game event
    De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
    25/06/25
    Exclusief voor leden
    Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
    Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
    24/06/25
    Exclusief voor leden
    Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
    Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
    23/06/25
    Exclusief voor leden
    Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
    In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
    20/06/25
    Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
    Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
    18/06/25
    Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
    De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.