Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Hart van Brabant gaat regio een boost geven

Hart van Brabant gaat regio een boost geven

De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. "Dat kan beter,” zegt Marc Meeuwis, directeur Citymarketing Tilburg en voorzitter van de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant. Deze stuurgroep gaat ervoor zorgen dat ondernemers, bestuurders en toerismebureaus gaan samenwerken en als regio beter vindbaar worden. De aftrap vond plaats op 2 december in de LocHal in Tilburg.

"De snelheid van deze samenwerking is echt een unieke prestatie,” zegt Meeuwis. "We hebben samen met VisitBrabant in korte tijd een stuurgroep ingericht met een aantal toeristische organisaties en beleidsmakers uit de regio. De stuurgroep verbindt vervolgens lokale bureaus voor toerisme, beleidsmakers, bestuurders en vooral ook ondernemers. VisitBrabant zorgt voor de verbinding met de andere regio’s in Brabant.” Meeuwis benadrukt dat samenwerking niet het doel op zich is: "Door samen te werken zetten we sámen de regio in de kijker en bieden we naast de grote en bekende highlights óók juist het prachtige en kleinschalige maar vaak minder bekende aanbod een podium.”

Brabant steeds populairder

Moeten er dan meer bezoekers naar Brabant komen? "Niet persé meer, maar vooral de juiste bezoekers, op het juiste moment en de juiste plaatsen,” aldus Meeuwis. "Brabant is enorm populair bij de Nederlandse bezoeker, maar als we zorgen dat het voor- en naseizoen beter benut worden profiteren alle Brabanders mee: méér werkgelegenheid, een betere economie, reuring in stad en dorp en faciliteiten die blijven bestaan door de extra inkomsten uit de bezoekerseconomie. Met het RegioBoost programma brengen we in één keer de basis op orde.” Dit programma richt zich op zichtbaarheid (marketing), internationalisering en meertaligheid en reviewmanagement. Het omvat live bijeenkomsten, (online) trainingen, campagnes en diverse tools om ondernemers te helpen en de regio eenduidig en gezamenlijk te promoten.

Resultaten in de praktijk

In 2023 is het programma in De Langstraat al uitgerold. Deze pilot vormde de blauwdruk voor heel Brabant. "Het is ongelooflijk wat de RegioBoost mij al heeft gebracht,” zegt Karin Smulders van de Smulhoeve in Kaatsheuvel. "Ik heb veel betere en vooral ook meer internationale gasten en heb nu een topscore op Tripadvisor. Bovendien weet ik al mijn collega’s in de regio ook goed te vinden. We moeten het immers écht samen doen en de RegioBoost legt daarvoor een uitstekende basis.”

Reviews en vindbaarheid

Komend voorjaar gaat de eerste groep ondernemers praktisch aan de slag met het verbeteren van hun vindbaarheid en zichtbaarheid. Met behulp van eenvoudige tools wordt gewerkt aan meertaligheid en reviews op de websites. Een online training over de regio zorgt ervoor dat alle gastheren en -vrouwen de regio eenduidig kunnen promoten. De samenwerking zorgt ervoor dat ondernemers elkaar beter vinden en vruchtbare samenwerkingen aangaan. "Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de stuurgroep gaat het de regio een flinke impuls geven, dat weet ik zeker,” besluit Meeuwis enthousiast.

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, Noord-Brabant

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...