Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter

Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Foto: 123RF

Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.

Deze regeling is opgezet door het Digital Trust Center (DTC), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Mijn Cyberweerbare Zaak ondersteunt kleine ondernemers bij het vergroten van hun cyberweerbaarheid. Sinds de start hebben ongeveer 500 bedrijven deze financiële steun aangevraagd. De subsidie kan nog tot 31 december 2024 worden aangevraagd en wordt toegekend op volgorde van binnenkomst. Michel Verhagen, manager van het DTC, roept ondernemers op om hun aanvraag tijdig in te dienen.

Vrijetijdssector loopt achter

Van alle aanvragen komt 3% uit de cultuur-, sport en recreatiesector en maar 1% uit de horeca. Vooral uit zakelijke en overige dienstverlening komen veel aanvragen, alsmede uit de sector informatie en communicatie. Het merendeel van de aanvragen (76%) komt van mkb-bedrijven, terwijl zzp’ers verantwoordelijk zijn voor de overige 24%.

AanvragenMijnWeerbareZaak

Meeste aanvragen voor back-ups

Tot nu toe zijn back-ups de meest aangevraagde beveiligingsmaatregel, goed voor een kwart van alle aanvragen. Bedrijven maken hiermee automatisch kopieën van hun belangrijke bestanden, systemen en gegevens. "Met een back-up sla je digitale bedrijfsgegevens veilig op, zodat er bij een cyberaanval niets verloren gaat,” legt Verhagen uit. Andere populaire beveiligingsmaatregelen die met de subsidie worden gefinancierd, zijn:

  • Antivirussoftware (16%)
  • Veilige netwerktoegang/wifi (16%)
  • Cyber awareness trainingen (16%)
  • Tweefactorauthenticatie (2FA), tweestapsverificatie en multifactorauthenticatie (MFA) (10%)
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) (8%)
  • Patch-management (6%)
  • Wachtwoordmanager (5%)

Aanvraag in drie stappen

Ondernemers die nog gebruik willen maken van de subsidie worden aangemoedigd om snel hun aanvraag in te dienen. De subsidie voor kleine bedrijven met 1 tot en met 50 medewerkers is aan te vragen in 3 stappen.

  1. Stap 1 is de CyberVeilig Check voor zzp en mkb. Wanneer ondernemers deze checklist invullen, ontvangen zij actiepunten met maatregelen om hun cyberweerbaarheid te vergroten. 
  2. Stap 2 is het aanschaffen van producten of diensten uit de 8 genoemde categorieën om de cyberweerbaarheid van de organisatie te vergroten. 
  3. Stap 3 is het aanvragen van de subsidie via de RVO-website. Hiervoor hebben ondernemers de volgende zaken nodig: e-Herkenning inlog, actielijst van de CyberVeilig Check (PDF) en facturen en betaalbewijzen van de aangeschafte producten en/of diensten (PDF). 

Over de ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ subsidie

De ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ subsidie is een initiatief van het Digital Trust Center en is bedoeld om kleine bedrijven te helpen investeren in hun digitale veiligheid. De subsidie dekt 50% van de kosten van een cybermaatregel, tot een maximum van 1.250 euro. De subsidie is voor bedrijven met 1 tot en met 50 werknemers en een jaaromzet van maximaal 10 miljoen euro.

Trefwoorden: ondernemen, veiligheid, digitaal, cyberveiligheid, subsidies

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...