Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2024
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2024-5

Wat een reis!

Wat een reis!

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, hebben wij veel leuke dingen gedaan, maar dit!

Van 14 tot en met 17 oktober hebben we een fantastische inspiratiereis in Portugal mogen beleven. Samen met zo’n 25 ondernemers uit de Nederlandse recreatiesector hebben we diverse leisure ondernemers bezocht in Porto en de Dourovallei en een inkijk gekregen in wat hun drijft en waarom. En dat alles onder het regelmatige en terugkerende genot van heerlijk eten, mooie wijnen en uiteraard port.

Maandag

Na onze aankomst op Aeropuerto de Porto zijn we direct naar de eerste bestemming gegaan: Lavandeira Douro Nature en Spa. Na een heerlijke lunch hebben we dit luxe resort bezichtigd onder leiding van de directeur. Er was zo her en der nog wat werk aan de winkel op het park. Rustig aan, dan knapt het lijntje niet!

Aan het eind van de dag na ingecheckt te hebben in het hotel zijn we gaan dineren bij Cais da Villa, een oud pakhuis van het treinstation van Vila Real.

In de hotelbar bleef het die nacht nog lang onrustig.

Dinsdag

Na een vroeg ontbijt direct op pad naar NaturWaterPark. Een waterpark met camping dat zich richt op voornamelijk kinderen en een schappelijk prijsbeleid hanteert. Geen luxe maar een park voor de kleine beurs. Dat geeft te denken..….

Aansluitend naar Quinta da Pacheca een wijndomijn met luxe overnachtingsfaciliteiten in wijnvaten midden in de wijngaarden.

Daarna door het prachtige landschap naar de Nederlandse wijnproductent Maarten van Luyt. Een inspirerende ondernemer die de hele wereld heeft bereisd en ervoor heeft gekozen om zichzelf te settelen in Portugal. Aansluitend genoten van een heerlijk diner bij Bomfim 1896, de thuisbasis van Porto Dow’s. En uiteraard de hotelbar tot in de late uurtjes.

Woensdag

Na een korte nacht op naar Porto. Een bezoek gebracht aan Neonia Porto. Een futuristisch museum dat ons aan het denken zette. Geinig, veel te zien maar weinig samenhang. Leer momentje! Aansluitend culinaire tour door Porto. Genoten van alles wat de stad te bieden heeft: een mooi decor met heerlijke spijzen, bier en (port)wijnen. Die nacht geslapen en gedineerd bij Quinta da Boeira. Een exclusief porthuis, waar we volledig in de watten zijn gelegd. Verder tot diep in de nacht op een terras aan de Douro de reis nog eens geëvalueerd.

Donderdag

De laatste dag hebben we voordat we naar de luchthaven gingen de sardinesfabriek Conservas Pinhais in Porto bezocht met aansluitend lunch met alle verschillende sardientjes. Deze sardinesfabriek staat bekend om het traditionele ambachtelijke inblikken van sardines. Sinds 1920 produceert deze fabriek hoogwaardige sardines met de hand, waarbij veel aandacht wordt besteed aan het schoonmaken en roken van de vis zonder conserveermiddelen.De fabriek werkte deels machinaal maar grotendeels handmatig. Dat kennen we niet echt meer in NL ivm de hoge lonen. Moe maar voldaan op naar huis.

Wat nemen we mee?

Het was een geweldige maar ook leerzame reis. In en rond de wijngaarden zagen we een grote belangstelling voor authentieke natuurbelevingen in combinatie met wellness, heerlijke wijnen & spijzen en bijzondere overnachtingsfaciliteiten. Maar ook voor een eenvoudiger vakantieparken met een lager prijsbeleid is een markt. Eyeopener was de sadinesfabriek waar ook mensen werken met afstand tot de arbeidsmarkt. In Nederland tuigen we daar hele programma’s voor op. In Portugal worden ze letterlijk gezien en mogen ze gewoon meewerken.

Mede namens mijn mede-initiatiefnemers Cees-Jan Klinge van Prosuco en Thijs Vossen van Leisure Brains bedank ik iedereen voor de gezelligheid en Laura Conradi en Birgit van den Heuvel van Never Ever Blue: dank voor het mooie programma en de organisatie!

Ps. De plannen voor een volgende reis in 2026 worden al gesmeed!

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...