Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

Better Places heeft een harde doelstelling om haar CO2-uitstoot te reduceren. De afgelopen jaren slaagden ze erin om de uitstoot per persoon per dag te verlagen met 5% per jaar.

Uitstoot omlaag

In 2023 lag de totale uitstoot van reizigers van Better Places op 82 kg. per dag. Dat was 20% lager dan in 2019 en weer twee kg lager dan in 2022. Voor 2024 ligt de doelstelling op 77 kg. Er is nog wel veel werk aan de winkel want in 2030 moet de uitstoot 55% lager zijn dan in 2019. Better Places neemt in haar berekening alle uitstoot ten gevolge van de reis mee.

Meer reizigers kiezen voor Europa

Inmiddels kiest 26% van de reizigers voor een Europese bestemming. Ook qua mobiliteit is er positief nieuws want 12% van alle reizigers binnen Europa kiest de trein boven het vliegtuig, reist 4% elektrisch naar de bestemming en stapte 38% in de auto. Van de 46% die vloog deed 78% dat zonder extra milieubelastende overstap. Als het gaat om drukte op bestemmingen heeft Better Places helemaal goed nieuws want 60% van de reizen vindt plaats buiten het hoogseizoen.

Better Places is in de reisbranche een kleine speler met grote impact. De reisorganisatie laat zien dat je met een transitie naar duurzamer reizen nog steeds een verdienmodel overeind kunt houden en reizigers daarin mee kunt nemen. In 2023 reisden 5.133 mensen met Better Places en gaven de reis een rapportcijfer 8,9. Van het complete aanbod (52 landen) heeft inmiddels 39% een Europese bestemming.

Veel geld naar lokale projecten

Naast het verlagen van de impact van reizen doet Better Places ook veel aan het ondersteunen van lokale projecten. In 2023 is door de organisatie 58.425 euro gedoneerd aan projecten met een positieve impact en is 77.052 geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit. Reizigers zelf doneerden 8.350 euro aan een bijzondere school in Tanzania.

Ook op diversiteit en inclusiviteit is Better Places actief. Zo heeft de helft van de reisexperts een niet-Nederlandse nationaliteit en is ook de helft vrouw.

Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2024-11/Impactrapport-highlights-2023.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisorganisaties, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...