Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Teams studenten Zeeland op zoek naar duurzame oplossingen

Teams studenten Zeeland op zoek naar duurzame oplossingen
Slotevenement WET-week is in Vlissingen.
Van maandag 4 tot en met 8 november vindt de jaarlijkse We Explore Together Week (WET Week) plaats in HZ University of Applied Sciences en het Joint Research Center Zeeland (JRCZ) aan Het Groene Woud in Middelburg. De groepen werken ook aan oplossingen voor een evenement en een stadlandgoed.

Tijdens deze week gaan ruim 300 studenten van HZ University of Applied Sciences, Scalda en University College Roosevelt op zoek naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De organisatie van de week is in handen van de HZ. De studenten zijn afkomstig van tal van (technische) opleidingen van de instellingen en een mix van nationale en internationale studenten. Ze gaan in teams op zoek naar oplossingen voor vraagstukken op het gebied van energie, voedsel en water. Deze vragen zijn via HZ Nexus ingebracht door ondernemers, organisaties, overheden en onderzoeksgroepen uit de regio.

Stadslandgoed in Vlissingen

Een kleine greep uit de ingebrachte vragen: Het nieuwe Restore Festival in Middelburg wil weten hoe ze zo duurzaam en verantwoord mogelijk water kan gebruiken tijdens het evenement en hoe ze als muziekfestival licht- en geluidshinder én vervuiling kan tegengaan. 

De gemeente Vlissingen denkt na over een zogenaamd stadlandgoed en roept de hulp in van studenten. 

VoltH2 uit Terneuzen vraagt of en hoe je regenwater kunt inzetten voor de productie van waterstof. 

Fieldlab Zephyros wil weten of windturbinebladen kunnen worden hergebruikt en Concert at SEA vraagt of het zeewater kan gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten op het festival. 

Alle opdrachten staan in het teken van de Sustainable Development Goals.

Slotevenement in Cinecity

De studenten presenteren hun oplossingen aan hun opdrachtgevers en betrokkenen op vrijdag 8 november tijdens een groot slotevenement in bioscoop Cinecity in Vlissingen, mede mogelijk gemaakt door het Delta Climate Center (DCC). Het DCC is het nieuwe klimaatcentrum voor deltavraagstukken dat is opgericht door de HZ, Scalda, University College Roosevelt, Wageningen University & Research, Universiteit Utrecht en het NIOZ.

Elke bioscoopzaal heeft een eigen thema: energie, voedsel en water. Na de pitches en een algemene blik van een deskundige van het DCC gaan de studenten in de gangen en foyer van het complex in gesprek met hun opdrachtgevers.
Trefwoorden: HZ, studenten, duurzaamheid, evenement, stadlandgoed, Zeeland

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...