Geplaatst op: 01-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Foto: 123RF

Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027. De luchthaven motiveert deze forse verhoging met de noodzaak om te investeren in een betere kwaliteit van de luchthaven en om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.

De extra inkomsten die Schiphol genereert door de tariefsverhoging, worden geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaveninfrastructuur, de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, en de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Schiphol heeft plannen om de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro te investeren.

Stimulans voor stillere vliegtuigen

Om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, gaat Schiphol de tarieven voor stillere vliegtuigen verlagen en voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Vanaf 2025 worden bepaalde zeer lawaaiige vliegtuigen zelfs helemaal geweerd van Schiphol. Ook nachtvluchten worden duurder om zo het nachtelijke vliegverkeer te beperken.

CFO Robert Carsouw legt uit: "Deze forse stijging van de tarieven is noodzakelijk om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken. Daarnaast, door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving.”

KLM not amused

Volgens KLM wordt Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa nu zij haar tarieven in het komende jaar verhoogt, bovenop de 40% tariefstijging van de afgelopen drie jaar. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, zijn hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk. Marjan

Rintel, CEO van KLM: "Schiphol schuift extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Duurdere tickets zijn onvermijdelijk als je de havengelden zo sterk verhoogt. Dat is onredelijk en onverstandig. Onredelijk, omdat Schiphol de kosten van alle tegenvallers én van de coronajaren volledig bij de luchtvaartmaatschappijen legt. Onverstandig, omdat de luchthaven daarmee haar eigen positie als internationaal knooppunt ondergraaft en kwetsbaar maakt. Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie.” KLM is het overigens met Schiphol eens dat de staat van de luchthaven niet voldoet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

Balans tussen kosten en baten

De tariefsverhoging is volgens de luchthaven nodig om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor Schiphol sterk gestegen door onder andere inflatie en de gevolgen van de coronapandemie. Schiphol benadrukt dat de luchthaven geen winst maakt op de havengelden en dat alle inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de luchthaven.

Transavia vreest duurdere tickets

Transavia vindt de aangekondigde luchthaventarieven buiten elke proportie die niet in verhouding staan tot de dienstverlening op de luchthaven. Transavia begrijpt dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven, maar deze investeringsagenda is simpelweg te ambitieus. Transavia wil dat Schiphol de prijzen aanpast naar redelijke tarieven, kritisch kijkt naar de investeringsagenda inclusief de maakbaarheid ervan en meer dan aangekondigd via eigen middelen bijdraagt om de tariefstijging te dempen. Te meer omdat naast de luchthaventarieven ook andere kosten, zoals ETS, SAF en vliegbelasting al zorgen voor een sterke groei van de ticketprijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, tarieven, tickets

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...