Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning

Verdier: "Dit is zeer ernstig."

Vakantieparken in de fout met gezichtsherkenning
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft 8 vakantieparken onderzocht die gezichtsherkenning inzetten bij de toegang tot zwembaden en speeltuinen. Alle onderzochte vakantieparken bleken de privacywet te overtreden. 

Onder druk van de AP hebben 7 van de onderzochte parken hun werkwijze al aangepast, maar 1 vakantiepark nog niet. Blijft dat zo, dan kan de AP andere maatregelen opleggen, zoals een boete of dwangsom.

Gasten van de parken begonnen vragen te stellen over het gebruik van gezichtsherkenning. De AP startte het onderzoek door die tips. "Mensen waren verbaasd", zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. "Waar ze vroeger het zwembad in kwamen met een pasje of een polsbandje, werd nu opeens gezichtsherkenning ingezet. Voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Enkel en alleen om het zwembad in te kunnen. Mag dat zomaar? Dat wilden ze weten."

Gezichtsherkenning is meestal verboden

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt strenge voorwaarden aan de inzet van gezichtsherkenning. "De inzet is in principe verboden. En dat is niet voor niets", zegt Verdier. "Als er eenmaal zo’n gezichtsscan van jou gemaakt is, ben je de controle kwijt. Je kunt dan overal geïdentificeerd en gevolgd worden. Je gezicht is uniek en kun je niet zomaar even ruilen voor een ander exemplaar."

Verschillende overtredingen

Uit het onderzoek van de AP bleek dat alle vakantieparken zich niet aan de wet hielden. De AP kwam verschillende overtredingen tegen, zoals:

> Soms vroegen parken niet om toestemming. Of niet duidelijk genoeg. 
> Gasten konden soms geen gebruikmaken van een alternatief voor gezichtsherkenning. Of er was wel een alternatief, maar het vakantiepark liet dat de gasten niet uit zichzelf weten. 
> Andere vakantieparken informeerden de gasten onvoldoende over de gezichtsherkenning. En over de rechten die de gasten hebben zodra een organisatie hun persoonsgegevens gebruikt voor gezichtsherkenning. 
> De gasten kregen vaak geen informatie over hoe lang het vakantiepark de gegevens bewaart en wie de gegevens ontvangt.

Verdier: "Dit is zeer ernstig. Je mag mensen niet onder druk zetten om hun biometrische gegevens af te staan. Toch was dat wat hier gebeurde: mensen betalen voor een leuke vakantie, inclusief zwembad, en worden voor een voldongen feit gesteld: als je wilt zwemmen, moet je je data afstaan. Dat is verboden."

De AP heeft een last opgelegd aan het vakantiepark dat nu nog niet aan de wet voldoet. Het vakantiepark krijgt tot begin december om de werkwijze bij gezichtsherkenning aan te passen.
Trefwoorden: vakantiepark, gezichtsherkenning, management,

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.