Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Foto: 123RF

Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven. Dit blijkt uit cijfers van ING Research die de consumententransacties van de bank analyseerde.

De totale waarde van consumententransacties steeg in het derde kwartaal van 2024 met 1,4% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Deze groei wordt vooral gedreven door uitgaven aan diensten, zoals reizen, recreatie en horeca.

Meer uitgegeven aan vakanties en uitjes 

Met name in de sectoren vakantie & reizen (+4,3%), recreatie & cultuur (+3,9%) en restaurants (+1,8%) zagen we een sterke stijging van de uitgaven. Nederlanders investeren weer meer in hun vrije tijd en gaan vaker op vakantie, bezoeken culturele evenementen en eten uit. De toegenomen populariteit van staycations en het verlangen naar nieuwe ervaringen na de coronapandemie spelen hierbij waarschijnlijk een rol.

Goederen blijven achter 

In tegenstelling tot de sterke groei bij diensten, stegen de uitgaven aan goederen minder hard. Vooral elektronica en niet-gespecialiseerde winkels zagen hun omzet dalen. Wel steeg de omzet in supermarkten en drogisterijen licht.

Prijsstijgingen spelen een rol 

De stijging van de totale uitgaven wordt deels veroorzaakt door hogere prijzen. Vooral de prijzen van voedingsmiddelen (+3,0%), accommodaties (+4,2%) en recreatieve activiteiten (+2,4%) zijn gestegen. Bij restaurants stegen de prijzen minder snel, maar uit eten gaan werd gemiddeld toch nog 1% duurder Echter, ook als we rekening houden met deze prijsstijgingen, blijkt dat consumenten daadwerkelijk meer producten en diensten hebben gekocht.

Positieve toekomstverwachtingen

Voor de komende tijd verwacht ING Research dat de consumptie zal blijven aantrekken. De stijgende lonen, het positieve momentum op de woningmarkt en gunstig overheidsbeleid dragen hieraan bij.

Conclusie 

De Nederlandse consument lijkt het vertrouwen terug te hebben gevonden en geeft weer meer uit. Vooral de vrijetijdssector profiteert van deze positieve ontwikkeling. Dit is goed nieuws voor de economie en wijst op een herstellende consumentensentiment.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/economie/transactiedata/consumenten-vinden-de-weg-omhoog-en-geven-weer-meer-uit
Trefwoorden: consumenten, bestedingen, horeca, vakanties, cultuur, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.