Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren

ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
Foto: 123RF

De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen. 

Grootste probleem is dat het Europese spoorwegnetwerk een lappendeken is van aanbieders met vaak nationale belangen. Reizigers kunnen nergens terecht voor handig boekbare tickets door het ontbreken van een distributiesysteem zoals dat in de luchtvaart bestaat. ANVR zet daarom in op zogenaamde MDMS-wetgeving (Multimodal Digital Mobility Services) die platforms mogelijk maken die de doorverkoop verzorgen van treintickets, gecombineerd met andere reisproducten.

Trein komt niet van de grond

Vele onderzoekers en beleidsmakers hechten waarde aan de internationale trein als alternatief voor reizen die gebruik maken van transportopties met een grotere klimaatimpact, zoals vliegtuig of auto. De klimaatimpact van een treinreis ligt wel 8 tot 12 keer lager dan van de luchtvaart. Toch komt de trein niet van de grond: het aantal vakanties per spoor ligt al jaren stabiel op 4-5 procent. Om aan haar duurzaamheidsdoelstellingen te voldoen wil de ANVR daarom dat het aantal vakanties en zakenreizen per spoor de komende jaren fors gaat groeien.

Lappendeken van nationale treinmaatschappijen

"De afgelopen jaren zien we veel verbeteringen aan het internationale spoor. Toch is dit niet voldoende en zal de trein nooit doorbreken als de railsector niet wordt klaargestoomd voor een internationale rol” zegt Frank Radstake, directeur van de ANVR. "Het huidige Europese landschap bestaat uit een lappendeken van nationale treinmaatschappijen, die vanuit lokaal-nationaal oogpunt hun netwerken beheren. Dat zorgt ervoor dat er geen geharmoniseerd beleid wordt gevoerd en dat er geen trans-Europees netwerk van de grond kan komen”.

Bang dat de rol van de luchtvaart is uitgespeeld, hoeft de branche niet te hebben. ANVR: "De trein zal de functie van de luchtvaart simpelweg niet kunnen overnemen. Toch denken we dat met verschillende ingrepen de trein de komende jaren een forse impuls kan krijgen. Het doel is duidelijk: rail moet zo snel mogelijk groeien, om veel meer dan nu te kunnen bijdragen aan de verduurzaming van internationale reizen.”

Trein zeker niet altijd duurder en trager

Het idee dat reizen per trein veel duurder en trager is het vliegtuig ontkracht ANVR in haar position paper voor een aantal cases. Onderzoek van ING toonde aan dat voor vijf van de drukste korte routes in Europa de trein meestal sneller is. Dat geldt ook voor de kosten. In veel gevallen blijkt de prijs van de trein mee te vallen ten opzichte van die van vliegtuigen.

Nodeloos veel hobbels voor reizigers

Reizigers ervaren eindeloos veel problemen als ze met de trein op reis willen: er is geen overkoepelend ticketplatform, zoals er in de luchtvaart wel bestaat, en tickets zijn slechts enkele maanden of korter van tevoren te boeken. Dat is totaal niet geschikt voor Nederlandse reizigers, die hun vakanties of zakenreizen vaak veel verder van te voren plannen. Bovendien zorgen een slechte punctualiteit in combinatie met veel overstappen ervoor dat reizigers niet kunnen vertrouwen op de trein. Verder sluit het passagiersrecht voor treinreizen niet goed aan op de behoefte van een internationale reiziger.

"Europese plannen zijn vaak gefocust op HSL-verbindingen, maar bovenstaande problemen los je daar niet mee op” zegt Radstake. "Wij pleiten daarom voor een aantal oplossingen die de railsector op korte termijn kunnen verbeteren, zodat we snel een groei kunnen zien van de railsector – iets dat belangrijk is, als we de duurzaamheidsdoelstellingen willen behalen. Bovendien hebben vele studies al aangetoond dat rail een belangrijke substitutierol kan vervullen voor luchtvaart op de kortere afstanden. Maar ook vakanties naar Spanje en Italië kunnen daarvan profiteren.”

Concrete voorstellen

De ANVR doet een aantal concrete beleidsvoorstellen om de railsector op korte termijn te verbeteren

  • Erken dat trein een onmisbare schakel is in de verduurzaming van vakantie- en zakenreizen;
  • EU: creëer een masterplan voor internationaal reizen in de Europese Unie;
  • Werk aan de verbetering van reizen over bestaand spoor: verminder overstappen, reistijd, en knoop netwerken aan elkaar om tot een geïntegreerd spoornetwerk te komen;
  • Maak een scheiding tussen operatie en distributie van tickets. Open de markt voor ticketverkoop, zodat een gelijkende situatie als in de luchtvaart kan ontstaan en de reisbranche trein veel beter kan integreren in haar ecosysteem;
  • Zorg dat spoorwegbedrijven tickets 12 maanden van tevoren beschikbaar kunnen maken, zodat vakantiegangers niet al afhaken bij de eerste oriëntatie op een treinvakantie;
  • Verbeter en handhaaf passagiersrechten voor de trein, zodat treinreizen in het algeheel gestroomlijnder wordt;
  • Bescherm nieuwe marktpartijen in de railsector en geef ze een kans om de concurrentie met grote gesubsidieerde organisaties aan te gaan; stimuleer een tweedehands markt voor treinmaterieel;
  • De reisbranche moet trein echt meer gaan verkopen, zodat processen gestroomlijnd kunnen worden.
Link: https://www.anvr.nl/uploads/241010_ANVR_Position_Paper_internationale_trein_acb9c3d6bc.pdf
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, trein, mobiliteit, reizen, vakanties, toerisme, duurzaam toerisme, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.