Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) introduceren de musea in Amsterdam tijdens de Week van de Toegankelijkheid een nieuwe communicatiestijl om de toegankelijkheid van culturele instellingen in Amsterdam eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken.


Samen met verschillende belangenorganisaties is een basisset van symbolen ontwikkeld om op de websites van de musea op te nemen. Deze set is uitvoerig getest onder diverse doelgroepen, zodat museumbezoekers snel kunnen zien welke voorzieningen er zijn en in welke mate het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking. Deze symbolen dienen als eerste indicatie en zijn niet bedoeld als keurmerk.

De lancering wordt ondersteund door een campagne waarin ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen de nieuwe aanpak toelichten en aandacht vragen voor heldere communicatie over toegankelijkheid van culturele instellingen. De set symbolen en de campagne zijn ontwikkeld door amsterdam&partners.


De Campagne

De introductie van de nieuwe communicatiestijl wordt ondersteund door een campagne waarin de vier ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen het belang van heldere communicatie over toegankelijkheid benadrukken. De campagne wordt zowel online als in landelijke dagbladen ingezet en is ontwikkeld door amsterdam&partners.


Betrokken Partners

De musea in Amsterdam en amsterdam&partners implementeren de komende weken de symbolen op hun online platforms. In de Uitagenda op iamsterdam.com komt een filter waarmee bezoekers kunnen ontdekken in hoeverre een locatie of evenement toegankelijk is voor mensen met een beperking. De symbolen, campagne en communicatiestijl zijn in nauwe samenspraak met belangenorganisaties en inhoudelijke experts tot stand gekomen, waaronder Stichting Accessibility, Cliëntenbelang Amsterdam, De Special Social Club en Gemeente Amsterdam.

Internationale partners zoals Toerisme Vlaanderen en Visit Brussel hebben kennis en goede voorbeelden gedeeld. Ook de organisaties De Ongehinderd en Onbeperkt Genieten hebben hun expertise ingebracht.


Landelijke Uitrol

Stichting Accessibility heeft een start gemaakt met de landelijke uitrol van de eenduidige communicatiestijl naar de hele recreatiesector. Samen met de overheid, belangen- en brancheorganisaties, experts en gebruikers wordt gewerkt aan de verdere implementatie, voortbouwend op de set symbolen die voor de musea in Amsterdam is ontwikkeld.

Trefwoorden: Nieuwe communicatiestijl, symbolen, toegankelijkheid, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.