Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Amsterdamse Musea Introduceren Nieuwe Communicatiestijl voor Toegankelijkheid

Op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) introduceren de musea in Amsterdam tijdens de Week van de Toegankelijkheid een nieuwe communicatiestijl om de toegankelijkheid van culturele instellingen in Amsterdam eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken.


Samen met verschillende belangenorganisaties is een basisset van symbolen ontwikkeld om op de websites van de musea op te nemen. Deze set is uitvoerig getest onder diverse doelgroepen, zodat museumbezoekers snel kunnen zien welke voorzieningen er zijn en in welke mate het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking. Deze symbolen dienen als eerste indicatie en zijn niet bedoeld als keurmerk.

De lancering wordt ondersteund door een campagne waarin ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen de nieuwe aanpak toelichten en aandacht vragen voor heldere communicatie over toegankelijkheid van culturele instellingen. De set symbolen en de campagne zijn ontwikkeld door amsterdam&partners.


De Campagne

De introductie van de nieuwe communicatiestijl wordt ondersteund door een campagne waarin de vier ambassadeurs Eva, Erik, Jess en Tijmen het belang van heldere communicatie over toegankelijkheid benadrukken. De campagne wordt zowel online als in landelijke dagbladen ingezet en is ontwikkeld door amsterdam&partners.


Betrokken Partners

De musea in Amsterdam en amsterdam&partners implementeren de komende weken de symbolen op hun online platforms. In de Uitagenda op iamsterdam.com komt een filter waarmee bezoekers kunnen ontdekken in hoeverre een locatie of evenement toegankelijk is voor mensen met een beperking. De symbolen, campagne en communicatiestijl zijn in nauwe samenspraak met belangenorganisaties en inhoudelijke experts tot stand gekomen, waaronder Stichting Accessibility, Cliëntenbelang Amsterdam, De Special Social Club en Gemeente Amsterdam.

Internationale partners zoals Toerisme Vlaanderen en Visit Brussel hebben kennis en goede voorbeelden gedeeld. Ook de organisaties De Ongehinderd en Onbeperkt Genieten hebben hun expertise ingebracht.


Landelijke Uitrol

Stichting Accessibility heeft een start gemaakt met de landelijke uitrol van de eenduidige communicatiestijl naar de hele recreatiesector. Samen met de overheid, belangen- en brancheorganisaties, experts en gebruikers wordt gewerkt aan de verdere implementatie, voortbouwend op de set symbolen die voor de musea in Amsterdam is ontwikkeld.

Trefwoorden: Nieuwe communicatiestijl, symbolen, toegankelijkheid, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.