Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2024-4

Wat raakt bezoekers van natuurgebieden?

De emotionele respons van een natuurbezoek gemeten

Wat raakt bezoekers van natuurgebieden?

Hoe ervaren bezoekers van natuurgebieden architectonische elementen zoals bezoekerscentra, torens, bruggen en rustpunten? Wat betekent het bezoek aan natuurgebieden met dergelijke elementen voor de tevredenheid met het leven en gezondheid? Die vragen stonden centraal in het innovatieve CELTH-onderzoek ‘Experiencing Nature’.

Directe aanleiding voor het onderzoek is het gegeven dat natuurgebieden onder druk staan door toenemend bezoek dat kan conflicteren met de belangen van omwonenden, terreinbeheerders en overheden. Zorgvuldig geplaatste architectonische ingrepen zijn een mogelijke manier om deze druk te verplaatsen of te verlichten. Hoe bezoekers deze ingrepen ervaren, is echter slecht begrepen. Met dit onderzoek wilden onderzoekers van de Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden University of Applied Sciences een dieper inzicht krijgen in zowel de subjectieve als de objectieve bezoekerservaring. Zij gingen samen met Staatsbosbeheer, de Zuiderwaterlinie, MarketingOost en de Nationaal Park Sallandse Heuvelrug met biometrische meetapparatuur het veld in. Dergelijk onderzoek is in Nederland eerder in musea uitgevoerd maar nog nooit in de natuur. Een primeur!

Innovatief en uniek onderzoek

Voor het onderzoek zijn ruim honderd bezoekers van Fort de Roovere in West-Brabant en NP Sallandse Heuvelrug in Overijssel uitgerust met biometrische meetapparatuur en werd hun locatie nauwkeurig gevolgd. Dat gaf de onderzoekers de unieke mogelijkheid om emoties van bezoekers tijdens hun wandeling te volgen en zo te ontdekken waar precies sterke en waar minder sterke emoties plaatsvonden. Bijzondere aandacht ging uit naar de effecten van de in natuurgebieden gebouwde elementen. Bij Fort de Roovere betrof dat een spectaculaire architectonische uitkijktoren en een bijzondere brug onder het waterniveau. Op de Sallandse Heuvelrug het Buitencentrum Sallands Heuvelrug maar vooral het uitkijkpunt op de Noetselenberg. Om de metingen te interpreteren en het effect van het bezoek op de wat langere termijn te meten, hebben de respondenten een exit- en follow-up vragenlijst ingevuld.

Marketing Oost participeerde in het onderzoek om de ambitie van Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug met gedegen inzichten te voeden. Shelly van Winden: "Er zijn ideeën over het toevoegen van elementen zoals een uitkijktoren en of andere iconen aan het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug. We wilden weten wat voor een effect dat heeft op de bezoekbeleving en waar we op moeten letten. Ook wilden we weten hoe bezoekers de natuur ervaren en welke rol gebouwen en faciliteiten daarin spelen.”

Memorabel bezoek met grote verschillen tussen groepen

Bezoekers waren na het bezoek meer tevreden met hun leven, positiever gestemd en sommigen voelden zich zelfs gezonder. Dat werd veroorzaakt door de verbinding met natuur die ze hadden gemaakt en de nieuwe ervaring die ze hadden opgedaan. Het bezoek was voor velen memorabel met een grote kans dat ze het aan anderen zouden aanbevelen. De onderzoekers zagen een positieve invloed op het welzijn van mensen na een bezoek aan de natuur. In dat licht vindt Mitas het onverstandig om de toegang tot de natuur meer en meer te beperken: "Dat vind ik echt ongepast. Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat verbinding maken met de natuur echt goed is voor het welzijn en de gezondheid.”

Mozesbrug bij Fort De Roovere in Halsteren bij Bergen op Zoom.

Mozesbrug bij Fort De Roovere in Halsteren bij Bergen op Zoom.

Sterke emotionele respons op bijzondere objecten

Over het algemeen brachten de gebouwde elementen een sterkere emotionele respons te weeg dan natuurlijke elementen. Bezoekers werden het meest emotioneel geraakt door grote dominante objecten zoals de toren Pompejus bij Fort de Roovere of het buitencentrum Sallandse Heuvelrug. De meest kalmerende objecten waren bescheiden en lieten juist de natuur schitteren zoals de Mosesbrug bij Fort de Roovere en de stilste bospadjes in de Sallandse Heuvelrug. Mitas: "In de resultaten zien we dat bezoekers emotioneel geraakt worden door deze bijzondere objecten. Bovendien werken ze als een bezoekersmagneet waardoor de rustige beleving in de omliggende natuur in stand blijft wat ook een positief effect heeft op de bezoekers.” Voor Mitas is de ontwikkeling van attracties op entreepunten van natuurgebieden een goed instrument om bezoekers doelgericht naar een locatie te trekken. "Maar je moet niet overdrijven en het hoeft niet per sé een uitkijktoren te zijn.” In de natuur zelf waren bezoekers emotioneel meer geraakt op grensvlakken tussen verschillende landschapstypen en juist veel kalmer in het bos. Een maatregel die Mitas op basis van dit onderzoek niet kan adviseren is het evenmatig spreiden van bezoekers over een natuurgebied. "Bezoekers komen in de natuur echt tot rust en omarmen juist het alleen zijn. Als het op kleine wandelpaadjes te druk wordt, gaat dat positieve belevingseffect teniet.” Het onderzoek helpt MarketingOost en Nationaal Park Sallandse Heuvelrug ook bij de (her)inrichting van het natuurgebied: "Dit kan helpen bij de keuze welke punten behouden moeten blijven, dan wel aangepast moeten worden en de doelgroepen waar we ons op richten.”

Variatie aan ervaringen essentieel

Beheerders van natuurgebieden doen er het beste aan om bezoekers een breed palet aan ervaringen aan te bieden: van meer sociale en drukke tot echt stille mogelijkheden om verbinding te maken met de natuur. Daarbij is de variëteit in paden en landschappen belangrijk. In de natuur zoeken bezoekers minder connectie met anderen maar juist meer met de natuur. Dat betekent dat het ontwerp van paden zodanig moet zijn dat contact tussen groepen wandelaars tot een minimum wordt beperkt. Van Winden: "Drukte op paden kan voor meer spanning en emotionele reactie zorgen, maar je moet goed kijken of je met spreiding niet voor zorgt dat véél plekken iets drukker worden en daardoor geen rustige plekken houdt.”

In dit onderzoek zijn de emoties van bezoekers tijdens hun bezoek gemeten waarbij vooral aandacht is uitgegaan naar het verschil tussen een hogere en een lagere emotionele respons. Dat zou het idee kunnen voeden dat natuurbeheerders moeten streven naar een zo hoog mogelijke emotionele respons gedurende het gehele bezoek. Dat is onjuist, zoals eerder onderzoek in de culturele sector al heeft aangetoond. Het beste is een combinatie van zowel rustige paden die uitnodigen tot kalmte en contemplatie met een lage gemeten emotie met een occasionele uitkijktoren met een adembenemend uitzicht op het hele natuurgebied wat een sterkere emotie te weeg brengt. Daarbij hebben lichte architectonische ingrepen die de natuur laten schitteren zoals bankjes en natuurlijke uitkijkpunten een kalmerend effect en zijn net zo waardevol als meer spectaculaire architectonische ingrepen zoals uitkijktorens. Die combinatie geeft de grootste kans op een positief effect op tevredenheid met het leven, emoties en gezondheid van de bezoekers. Dat constateert ook Van Winden: "Opvallend was dat mensen balans willen tussen rust en ervaringen. Voor ons is duidelijk dat je niet zomaar overal elementen gaan toevoegen. Ook de overgang tussen verschillende natuurtypen bijvoorbeeld tussen bos en heide zijn spannend en bieden belevingen. Goed om rekening mee te houden.” In het kader van bezoekgeleiding kunnen architectonische elementen een positieve rol spelen als ze op een zorgvuldig gekozen locatie staan waar grotere aantallen nieuwe en terugkerende bezoekers kunnen worden gefaciliteerd. &

Onderzoeker Ondrej Mitas van de Breda University of Applied Sciences: "Er zijn veel onderzoeken over hoe mensen natuur ervaren. Die wijzen allemaal op positieve gezondheidseffecten doordat mensen tot rust komen en hun hoofd kunnen leegmaken. Maar wat gebeurt er als we in die natuur wauwmomenten creëren? Daarnaast is het interessant om te achterhalen wat interventies om bezoekers te spreiden, zoals een uitkijktoren, doet met de bezoekersbeleving.”

Trefwoorden: natuur, natuurgebieden, bezoekers, beleving, onderzoek, Celth

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...