Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Foto: 123RF

Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Motivaction.

Even de feiten op een rijtje: Momenteel bedraagt de vliegbelasting 29 euro per passagier per vlucht. Deze belasting is niet hoger voor langere en vervuilendere vluchten, of businessclasspassagiers. Dit systeem houdt geen rekening met het feit dat landeafstandsvluchten, die slechts 20% van de vluchten uitmaken, maar verantwoordelijk zijn voor 80% van de uitstoot. Hierdoor worden minder vervuilende vluchten relatief zwaar belast.

Afstandsafhankelijke vliegbelasting breed gesteund

Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers. Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit onderzoek. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat businessclasspassagiers meer belasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere economy klasse, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.

Transferpassagiers ook belasten

Het onderzoek laat ook zien dat 75% van de Nederlanders het onrechtvaardig vindt dat transferpassagiers geen vliegbelasting betalen. Transferpassagiers, die via Schiphol naar hun eindbestemming reizen, gebruiken de luchthavenfaciliteiten op Schiphol zowel bij landen als opstijgen, maar zijn vrijgesteld van belasting. En dat terwijl zij een kleine 40% van alle Schipholpassagiers uitmaken. Bovendien profiteren zij van aanzienlijke kortingen op de beveiligingskosten en havengelden waardoor een passagier die in Nederland opstapt in totaal €68 aan vaste kosten heeft per persoon (vliegbelasting en havengelden) terwijl een overstappende passagier in totaal €19 aan vaste kosten heeft (korting op havengelden en geen vliegbelasting). Daardoor ontstaat een situatie waarin de Nederlandse passagier de transferpassagier subsidieert, wat 75% van de ondervraagden dus als oneerlijk beschouwt. Ruim zestig procent (64%) vindt dat deze voordelen voor transferpassagiers moet worden afgeschaft. Daarnaast is een kleine meerderheid van de Nederlanders (54%) van mening dat de in Nederland opstappende passagier de prioriteit van Schiphol moet zijn.

Zorgen over oplopende kosten

Nederlanders waarschuwen het kabinet dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65% van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over. Door de gestegen havengelden stelt Schipholtopman Van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden: deze verhoging komt binnen de huidige regels, waarin de transferpassagier kortingen krijgt, voornamelijk voor de kiezen van de in Nederland opstappende passagier.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, beleid, belastingen, vliegbelasting, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
07/05/25
Kabinet kondigt forse bezuinigingen aan voor Nationale Parken
In de voorjaarsnota heeft het kabinet aangekondigd dat de Nationale Parken de komende jaren bijna 24 miljoen euro minder zullen ontvangen. Dit besluit komt ondanks jaren van voorbereiding op nieuw beleid voor de periode 2024-2030 en een recent manifest waarin de parken samen met het ministerie van LVVN en 15 partners hun samenwerking bevestigden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...