Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden. Zo heeft 40% van de Nederlanders al een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, met veel boekingen voor dit najaar. Ook richten veel Nederlanders zich al op vakanties in het voorjaar van 2025. Daarnaast wint het direct boeken bij aanbieders in populariteit en is er een toename te zien in het gebruik van digitale tools.


Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.


Groei in boekingen buiten hoogseizoen

Uit de resultaten blijkt dat 42% van alle ondervraagden al een vakantie voor de komende 12 maanden heeft geboekt. Onder Nederlanders zijn vooral meer boekingen voor de maanden oktober, november en december dan vorig jaar. Opvallend is dat Nederlanders zich dubbel zo vaak oriënteren op vakanties in april 2025.


Direct boeken bij aanbieders neemt toe

Ondervraagden geven aan dit jaar vaker hun vakantie direct bij aanbieders te boeken, zoals accommodaties of vervoersmaatschappijen (gemiddeld 50%). Deze toename is zichtbaar in verschillende onderzochte landen, waaronder ook Nederland. Nederlanders die de eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, hebben in veel hogere mate direct bij de aanbieder geboekt (73%) dan Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie elders in Europa spenderen (43%).


Forse toename in gebruik AI

De algemene bekendheid en het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT, is onder alle onderzochte landen significant gestegen ten opzichte van vorig jaar (gemiddeld 39% versus 30%). Er zijn grote verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe bekender men is met AI-tools. Van de Nederlanders die weleens gebruik maken van AI-tools geeft 32% aan dit te doen bij het opdoen van vakantie inspiratie. Vorig jaar was dit nog 27%.


Binnenlands toerisme sterk in Nederland

Binnenlandse vakanties blijven populair onder Nederlanders, met een kwart van de vakantiegangers die hun volgende vakantie in eigen land doorbrengt. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari tot en met juli 2024. Uit deze cijfers blijkt dat het binnenlands toerisme aanzienlijk groeit met 3,4%. Dit is sterker dan verwacht door NBTC eerder dit jaar. Half oktober zal NBTC een geactualiseerde versie van de verwachting verblijfstoerisme 2024 publiceren waarin dit verder wordt geduid.

Trefwoorden: Onderzoek, vakanties, vakantieplannen, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.