Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: Marc Gerlings

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024

Eerste presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Digitale visie en ontwikkelingen centraal in Toerisme Top 2024
Beeldmateriaal dat wordt gebruikt bij de \'Digitale Expeditie\'. Foto: Ernst Wagensveld.
Vandaag wordt de 'Digitale expeditie' gelanceerd, een landelijke visie om de digitalisering van het gastvrijheidsdomein te versnellen. De lancering vindt plaats tijdens de Toerisme Top in Venlo, die dit jaar in het teken staat van digitalisering. 

De focus van de 'Digitale expeditie’ ligt op de kansen die digitalisering biedt voor ondernemers, beleidsmakers en bezoekers. Met de visie wordt een raamwerk neergezet waarmee de sector zijn concurrentiepositie kan versterken en innovatie kan stimuleren.

Landelijke visie op digitalisering

De 'Digitale expeditie’ is ontwikkeld op initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in samenwerking met onder meer het ministerie van Economische Zaken, brancheverenigingen, kennisinstellingen en dmo’s. De visie zet in op vijf actielijnen, die zich richten op het verbeteren van digitale vaardigheden, slim datagebruik, innovatie, duurzaamheid en investeringen. Deze actielijnen moeten ondernemers in het  gastvrijheidsdomein helpen hun bedrijfsvoering te optimaliseren en  bezoekerservaringen te verrijken.

Van Let: "digitale transformatie versnellen"

Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC, onderstreept het belang van deze visie: "Met de ‘Digitale expeditie’ willen we de digitale transformatie in de sector versnellen. We merken dat veel partijen in het gastvrijheidsdomein, vooral mkb-ondernemers, moeite hebben om met digitalisering aan de slag te gaan. We zetten met deze landelijke visie een overkoepelend raamwerk neer dat als uitgangspunt dient voor concrete stappen in de komende jaren. Het is een soort basiskamp van waaruit we als sector gezamenlijk de digitale transformatie kunnen vormgeven.” 

Succesverhalen van ondernemers 

Tijdens de Toerisme Top in Venlo delen ondernemers uit het gastvrijheidsdomein hun succesverhalen over hoe zij digitalisering al hebben geïntegreerd in hun bedrijf. Zo vertelt een app-ontwikkelaar over het verrijken van museumbezoek met boeiende verhalen, een horecaondernemer over het toepassen van kunstmatige intelligentie om zijn bedrijfsvoering te  optimaliseren en de eigenaren van een toerisme-startup over hun blockchaintechnologie-toepassingen voor de sector. Deze verhalen tonen de praktische mogelijkheden van digitalisering en zijn een bron van inspiratie voor de gehele sector.

De Toerisme Top is hét jaarlijkse netwerkevenement voor beleidsmakers, ondernemers en andere stakeholders uit het gastvrijheidsdomein. De organisatie van de zevende editie is in handen van het ministerie van
Economische Zaken, Gastvrij Nederland, NBTC en de Provincie Limburg.

Gedeputeerde Stephan Satijn onderschrijft hoe belangrijk innovatie en technologische ontwikkelingen zijn voor de toerismesector van Limburg: "Binnen- en buitenlandse toeristen weten Limburg uitstekend te vinden vanwege het landschap, de cultuur, de ambiance en gastronomie, maar Limburg heeft ook op zakelijk gebied veel te bieden. De vier Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo brengen wetenschap,
ondernemerschap en innovatie samen. Inspirerende startups groeien in deze provincie uit tot volwaardige, gezonde ondernemingen met oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Via congressen, events, symposia en bedrijfsbezoeken dragen we onze kennis en kunde uit. Dat creëert aantrekkingskracht op zakelijk toerisme waar veel bedrijven, hotels, vervoer, horeca, retail en toeleveranciers van profiteren.”

Presentatie Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme

Een ander hoogtepunt van de Toerisme Top is de lancering van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme, die een centrale rol zal spelen in het stimuleren van innovatie en samenwerking binnen de sector. Deze raad gaat aan de slag met kansen en uitdagingen in de recreatief-toeristische sector. 
Trefwoorden: Toerisme Top, digitalisering, marketing, communicatie, productontwikkeling, visie

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.